artikel

Albert Heijn en non-food

Formules

Albert Heijn breidt de non-foodoperatie verder uit. Ook de grotere reguliere supermarkten krijgen het assortiment van serviesgoed, theedoeken en pyjama’s. Dit is echter geen bewijs dat de operatie ook succesvol is.

Albert Heijn en non-food

Werknemers van twee van de eerste AH XL-supermarkten die begin

dit jaar begonnen met de verkoop van het non-foodassortiment haalden tijdens

recente bezoeken aan de winkels hun schouders op over het succes van de

afdeling. ‘Het loopt niet dusdanig dat we er veel tijd mee kwijt zijn’, stelde

een medewerker een paar weken geleden. De redactie van Distrifood krijgt

bovendien wel meer signalen dat de non-foodoperatie nog geen groot succes is.


Nieuw concept

Dat hoeft in principe niet iets te zijn waar Albert Heijn zich

bijzonder druk over hoeft te maken. Het kan tijd en aanpassing kosten voordat

een nieuw concept succesvol is. Britse ketens, waar het management van AH zich

graag aan spiegelt, zijn zo succesvol met non-food dat ze intusssen ook losse

winkels openen waar ze het assortiment verkopen. Bovendien zal de uitbreiding

van het aantal winkels met non-food de kans op succes versterken.


Rivalen

Zo kan het inkopen op grotere schaal gebeuren. Albert Heijn

heeft nog maar een handvol winkels met het assortiment, terwijl rivalen als

Blokker en Hema over honderden verkooppunten beschikken. De kans op succes

wordt ook groter omdat simpelweg meer klanten in contact komen met de

non-foodproducten die in Nederland traditioneel niet met de supermarkt worden

geassocieerd.


Amper acht maanden

Het is amper acht maanden na de introductie van het

non-foodassortiment nog veel te vroeg om een oordeel te vellen over de mate van

succes. Het is echter wel een experiment dat door de hele branche in de gaten wordt

gehouden en dat door de uitbreiding naar de zogenoemde Large-winkels een nieuwe

impuls krijgt.

Reageer op dit artikel