artikel

AH ligt wakker van C1000, niet van Jumbo

Formules

AH ligt wakker van C1000, niet van Jumbo

De Rabobank is minder positief over het aandeel Ahold, omdat de expansie van Jumbo de groei van Albert Heijn wel eens zou kunnen afremmen. Met die impact valt het echter nog wel mee.

De Rabobank schetst een somber beeld voor Albert Heijn en Ahold. De bank is onder de indruk van de groei van Jumbo. ‘In combinatie met het herstel van C1000 gaat Albert Heijn een moeilijker tijd tegemoet’, luidt de conclusie van de bank. Ook vanwege mogelijk andere wijzigingen in de markt zou de groei van Albert Heijn wel eens kunnen afzwakken. Rabobank adviseert zijn klanten dan ook om geen aandelen Ahold meer bij te kopen, maar ze voorlopig aan te houden.

Omzetverlies

Natuurlijk wordt Albert Heijn er in de marktgebieden waar het concurreert met Super de Boer niet beter van als die winkels Jumbo op de pui krijgen. Dat gaat in meer of mindere mate omzet kosten. Foodmagazine maakte op basis van GfK-cijfers (28 procent van de meeromzet van Jumbo komt van Albert Heijn) al eens een berekening dat het om gemiddeld 15.000 euro per week per AH-winkel kan gaan, wanneer AH en Jumbo in hetzelfde marktgebied opereren. Volgens vestigingsplaatsonderzoeker Locatus zitten AH en Super de Boer in negentig gevallen dicht bij elkaar. Uitgaande van het nieuwe aantal Jumbo’s (175 op 300 SdB’s) zal het Veghelse bedrijf in zo’n vijftig plaatsen Albert Heijn treffen. Een snelle rekensom leert dat de groei van Jumbo Albert Heijn op termijn maximaal 40 miljoen euro gaat kosten (15.000 euro omzetverlies * 52 weken * 50 winkels).

Marktaandeel

Nu is 40 miljoen euro een hoop geld, maar in Zaandam ligt men er niet wakker van. Dit bedrag komt overeen met ruim 0,1 procent marktaandeel. Gezien de ontwikkeling van het marktaandeel van Albert Heijn de laatste jaren – plus 1,5 procent in 2009, plus 1,8 procent in 2008, plus 2 procent in 2007, plus 1,1 procent in 2006 – ziet het er niet naar uit dat Jumbo Albert Heijn een blauw oog gaat bezorgen. Voor somberheid lijkt dan ook weinig aanleiding te zijn.

C1000-winkels

De Rabobank heeft het ook over het herstel van C1000. Op dit vlak doet zich wellicht een veel interessanter ontwikkeling voor, die door de bank wordt vergeten. Ahold en C1000 bakkeleien nog altijd over de eventuele overdracht van maximaal 36 C1000-winkels door Ahold, als gevolg van de overname van tachtig SdB’s door C1000. Als die winkels inderdaad alsnog naar AH gaan, gaat dat om een flinke smak geld, namelijk ruim 350 miljoen euro consumentenomzet (36 winkels X 190.000 euro (gemiddelde weekomzet C1000 * 52 weken). In Zaandam zullen ze zich vermoedelijk dan ook drukker maken om het juridische conflict met C1000, dan over de eventuele impact die Jumbo heeft op de omzetcijfers van de marktleider.

Reageer op dit artikel