artikel

AH laat niks schieten. Geklets

Formules

DOETINCHEM – De meeste supermarktondernemers en bedrijfsleiders geloven AH-directeur Sander van der Laan niet als hij zegt dat AH tegenwoordig soms vestigingspunten laat lopen uit vrees voor een te dominante positie in de Nederlandse markt. ‘Het is gewoon een slimme manier om de publieke opinie te beïnvloeden.

AH laat niks schieten. Geklets

Bijna 70 procent van de ondernemers en bedrijfsleiders uit het Distrifood Winkelierspanel denkt dat Sander van der Laan met zijn uitspraak mooi weer wil spelen. ‘Het beleid van Dick Boer is altijd marktdominantie geweest. Je denkt toch niet dat ze dat nu ineens loslaten.’, vertolkt een SdB-ondernemer de overheersende mening. ‘AH  laat nooit een vestigingspunt schieten dat ze de moeite waard vinden. Dan verkopen ze gewoon een andere winkel’, aldus een Plus-ondernemer.

Kannibalisatie

Sommige ondernemers wijzen op de problemen die AH bij de uitbreiding van het winkelnet mogelijk krijgt met de eigen franchisers. ‘AH laat alleen vestigingspunten schieten als ze bang zijn voor kannibalisatie met bestaande winkels of om problemen met franchisers te voorkomen. Voor degenen die Van der Laan geloven zou ik zeggen; slaap rustig verder’, laat een C1000-ondernemer weten.

Jumbo

Anderen denken dat Van der Laan gewoon een publicitair spelletje aan het spelen is. “Ik moet zeggen dat ik dit wel een lekkere sneer vindt naar Jumbo. Dat geschreeuw van Jumbo kun je alleen maar overtreffen met een gezonde portie arrogantie. Ah speelt het spel slim. Nu zeggen dat ze winkels hebben laten lopen en over een tijd weer verkooppunten bij elkaar harken’, aldus een Plus-ondernemer. Een vrije collega gelooft dat niet: ‘Geen enkel bedrijf laat vestigingspunten lopen. Het is gewoon misplaatste ijdelheid.’

Overdaad

Ruim een kwart van de ondernemers en filiaalmanagers gelooft van der Laan wel. De redenen zijn verschillend. ‘Bij de ombouw van C1000 naar AH hebben ze al gemerkt dat de consument niet alles pikt’, zegt een C1000-ondernemer. Een SdB-ondernemer meent dat AH wel degelijk bevreesd is voor lokale dominantie. Een AH-collega valt hem bij. ‘Een gezonde marktverdeling is voor alle partijen goed. Let op: overdaad schaadt.’

 

 

 

Reageer op dit artikel