artikel

Kruidvat moet tot tien leren tellen

Formules

Kruidvat moet tot tien leren tellen

Drogisterijformule Kruidvat maakt ophef over een advertentie van online concurrent Drogisterij.net. Hoewel de voordeeldrogist regelmatig dezelfde ‘foute’ strategie hanteert en alleen daarom al niet moet klagen, is het vooral onverstandig om in de publiciteit te ruziën met een ‘goedkopere’ concurrent.

Kruidvat moet het momenteel ontgelden in een campagne van Drogisterij.net. ‘Goedkoper dan Kruidvat’ staat er in grote letters boven een advertentie van de webwinkel. Op dertig grote A-merkartikelen plakt Drogisterij.net die claim. Niets aan de hand, zou je denken. Kruidvat dreigt echter met juridische stappen, omdat de webretailer de roodgele kleurstelling van de marktleidende drogisterijketen zou hebben geleend en bovendien een foutieve prijs is gebruikt.

Vergelijkende reclame

Vergelijkende reclame, waarbij de ene formule zich afzet tegen de andere, is een veelgebruikte marketingstrategie om niet alleen het eigen imago op te vijzelen, maar tegelijkertijd de concurrent een hak te zetten. AS Watson-formule Kruidvat maakt er zelf ook gebruik van. Regelmatig verschijnt een look-a-like van Albert Heijns filiaalchef Harry Piekema in de reclameuitingen van Kruidvat. Overigens pakt Ahold zijn drogisterijconcurrent terug. Etos gaf vorig jaar een zogenaamde Kruidvat-garantie af. Als Kruidvat een product goedkoper aanbiedt, past Etos direct zijn prijs aan.

Negatieve publiciteit aanwakkeren

De boze reactie van Kruidvat is te scharen onder de noemer ‘de pot verwijt de ketel…’. In reclameland doet dat echter niet ter zake. Alles is geoorloofd zolang het de kracht van het eigen merk ondersteunt. Wel van belang is het effect van de reactie van het verongelijkte bedrijf. Juist daarom is de reactie zo onverstandig. Het gaat er in deze rel allang niet meer om wie juridisch gelijk heeft en of de advertentie al dan niet wordt aangepast. Wat dankzij de door Kruidvat aangewakkerd publiciteit blijft hangen is dat er aanbieders van drogisterijartikelen zijn die goedkoper zijn dan Kruidvat. Honderdduizenden consumenten zien bovendien dat Kruidvat slecht tegen zijn verlies kan. Betere publiciteit kan Drogisterij.net en de voltallige concurrentie zich niet wensen. AS Watson had beter even tot tien kunnen tellen en in stilte het einde van de Drogisterij.net-actie af kunnen wachten.

Reageer op dit artikel