artikel

Wie is de goedkoopste?

Formules

De Consumentenbond heeft de prijzen in supermarkten weer gepeild en dus kan het spelletje ‘Wie is de goedkoopste supermarkt van Nederland’ weer beginnen. De vraag is zo langzamerhand wel hoe belangrijk dit spelletje nog is. De actiedruk in supermarkten is inmiddels zo hoog opgelopen dat het reguliere prijspeil er steeds minder toe doet. Consumenten kennen het actieritme van hun supermarkt inmiddels wel en passen daar hun koopgedrag op aan.

Wie is de goedkoopste?

Alleen voor verse producten is niet vast te stellen wanneer wat in de reclame is. Maar in het prijsmandje van de Consumentenbond speelt vers geen enkele rol, omdat prijsvergelijken hier te moeilijk en te tricky is. Dat is op zichzelf wel voorstelbaar, maar het devalueert de waarde van de prijsvergelijking. Per slot van rekening wordt op deze manier de helft van de supermarktomzet niet meegenomen in de vergelijking.


Deukje voor Jumbo

Opvallend in de jongste vergelijking is dat het prijsimago van Jumbo een deukje heeft opgelopen. In december vorig jaar lagen de A-merkprijzen van de keten nog 4 tot 6 procent onder het gemiddelde, nu is dat nog 2 tot 4 procent. Ook Nettorama zal niet onverdeeld gelukkig zijn met de jongste uitkomsten. De keten mag de titel van goedkoopste supermarkt weliswaar houden, maar voor de A-merken is het wel een ex-aequo positie. Dirk van den Broek en Hoogvliet hebben Nettorama achterhaald. Daar zullen ze in Oosterhout toch niet blij mee zijn.


Extreme bandbreedte

Een ander opvallend aspect is de extreme bandbreedte bij het prijsniveau van de huismerken. Hier staat Nettorama, even afgezien van Aldi en Lidl, nog wel fier en alleen bovenaan. Met Perfekt is de keten 12 procent goedkoper dan het gemiddelde. Aan de andere kant van het spectrum staat Coop, waar Markant 10 tot 12 procent duurder is dan het gemiddelde. De Consumentenbond geeft zelf al aan dat die constatering zuur is voor Coop, omdat het bedrijf vlak na de meting een forse prijsverlaging doorvoerde. Waarmee een derde grote bezwaar van het prijsmandje weer goed zichtbaar werd. Het is een momentopname: morgen kan alles weer anders zijn. Aan  die gedachte moeten ze zich bij Coop misschien maar vasthouden.

Reageer op dit artikel