artikel

Vergrootglas op producten door bewustzijn

Formules

Even paniek deze week na het eerste sterfgeval in Nederland door het eten van kip. Diverse partijen pleitten meteen voor het weghalen van kipproducten uit de schappen door het overlijden van een 85-jarige na het consumeren van besmet kippenvlees. Het rumoer past binnen een tijdperk van een groeiende focus op gezonder en veiliger voedsel.

Vergrootglas op producten door bewustzijn

Groot nieuws vandaag in Wageningen. Foodgiganten Nestlé en Danone investeren vanaf volgend jaar miljoenen in het Top Institute Food & Nutrition (TIFN) in Wageningen. Dit om voedsel gezonder en veiliger te maken. Nestlé maakte eerder deze week al bekend zich meer te gaan richten op levensmiddelen met een gezondheidseffect. Daartoe richt de onderneming de dochterbedrijven Nestlé Health Science en het Nestlé Institute of Health Sciences op. Deze gaan zich focussen op het grensgebied tussen voedsel en farmacie.

Hardere eisen

De stappen van de foodgiganten zijn mede het gevolg van de steeds hardere eisen die aan voedsel worden gesteld. De beloften die fabrikanten en retailers vervolgens maken, zorgt ervoor dat de waakhonden in de samenleving vaker blaffen. Zo mag het populaire ijsmerk Ben & Jerry’s niet meer op de verpakking vermelden dat het volledig uit natuurlijke bestanddelen bestaat. Onlangs kwam aan het licht dat de fabrikant bij het gros van de smaken kunstmatige ingrediënten toevoegt. Onder druk van de Amerikaanse consumentenautoriteit CSPI moet het bedrijf de toevoeging ‘all natural’ van de verpakking halen.

Verbannen

Na het overlijden van de 85-jarige vrouw pleitte medisch microbiologe Maurine Leverstein-Van Hall, onderzoekster van het RIVM, voor het verbannen van alle kip uit de supermarkten. Fractieleider van de Partij voor de Dieren (PvdD) Marianne Thieme liet in een reactie weten het hartgrondig eens te zijn met de onderzoekster. Onzin natuurlijk, het is gewoon een kwestie van goed verhitten en de hygiëneregels opvolgen. De reacties van zowel Leverstein-Van Hall als Thieme passen echter wel helemaal binnen deze tijd. De focus van fabrikanten en retailers op gezondheid en veiligheid en het groeiende bewustzijn onder consumenten zorgen er voor dat kritische volgers vaker het vergrootglas gaan gebruiken.

Reageer op dit artikel