artikel

Supermarkt kan ook leren van horeca

Formules

Gerard Koning van Coop zegt in vakblad Misset Horeca wat de horeca kan leren van de supermarktindustrie. Volgens de Coop-directeur is de horeca toe aan een professionaliseringsslag. Supermarkten kunnen echter ook veel leren van de horeca.

Supermarkt kan ook leren van horeca

Het verhaal van Koning miskent in eerste instantie veel ontwikkelingen in de horeca. Grote ondernemingen als McDonald’s, Van der

Valk en La Place hebben wel degelijk concepten die op het gebied van logistiek

en marketing minimaal gelijkwaardig zijn aan de gemiddelde Nederlandse

supermarktketen. Vermoedelijk zijn het zelfs merken die een meer onderscheidend

imago hebben dan de meeste supermarktketens.


Wiel uitvinden

‘In de horeca wordt het wiel steeds

opnieuw uitgevonden. Elke ondernemer moet opnieuw nadenken over inrichting,

assortiment, personele bezetting, logistiek. Dit terwijl horecabedrijven in

veel opzichten hetzelfde zijn. In de retail is zo’n aanpak ondenkbaar. Daar heb

je organisaties als de onze die voor elke individuele winkel de inrichting

bepalen’, stelt Koning in het interview.


Eenheidsworst

Het is de vraag of de horeca er grote

voordelen bij heeft om de weg van de detailhandel te volgen. Nu al klagen veel

consumenten over de eenvormigheid van het winkelaanbod in verschillende steden.

Aan de filialen van bedrijven in de duurdere winkelstraten is meestal nog maar

amper te bepalen waar je als klant bent. Het is eenheidsworst.


Kleurtjes en logo’s

Dat geldt ook voor veel

supermarktketens. Échte creatieve winkelformules zijn er amper nog te vinden in food. Als

het onderscheid van de verschillende kleurtjes en logo’s wordt weggelaten,

zouden veel consumenten het verschil tussen de diverse ketens niet meer

zien. Recent onderzoek wees uit dat klanten zelfs voor spectaculaire

aanbiedingen niet meer omrijden. Ze doen hun boodschappen meestal bij de

dichtstbijzijnde supermarkt en wachten tot producten daar in de aanbieding

komen.


Creatieve concepten

Dat is in de horeca wel anders. Daar

zijn nog veel creatieve ondernemers actief, die met onderscheidende concepten

bezoekers uit de wijde omgeving trekken. Sommige restaurants hebben zelfs een

landelijke aantrekkingskracht. Welke supermarkt kan dat zeggen? Bovendien

slaagt de horeca er veel beter dan de supermarktbranche in om met andere

marketingelementen te scoren dan ‘de laagste prijs’. Een café waar een pilsje

1,75 euro kost, trekt niet per se meer klanten dan een café waar datzelfde

pilsje vijftig cent duurder is.


Drievaksbakken

Het lukt de horeca bovendien veel beter

om te upsellen. Klanten komen binnen voor een pilsje, maar laten zich verleiden

tot het drinken van de veel duurdere speciaalbieren op de tap. En ze nemen er

nog een schaal met hapjes bij ook. In restaurants werkt dat niet anders. Daar

wordt eten vaak op een creatieve manier gepresenteerd, waar vaste kopers van

kant-en-klare maaltijden uit de drievaksbakken in de supermarkt alleen maar van

kunnen dromen.

 

Supermarkten en de horeca zijn beiden actief met

levensmiddelen en kunnen ongetwijfeld van elkaar leren. Het is alleen zeker

niet zo dat dit eenrichtingsverkeer is. Daarvoor hebben supermarkten in het

verleden ook al te veel inspiratie opgedaan in de horeca.

 

 

Reageer op dit artikel