artikel

Profiel: Nieuwe Ahold-baas Dick Boer

Formules

Dick Boer bestijgt na twaalf jaar binnen Ahold de troon als nieuwe topman. De kroonprins is eindelijk koning. Distrifood schetst het profiel van een succesvol supermarktdier.

Profiel: Nieuwe Ahold-baas Dick Boer

De 53-jarige Dick Boer, getrouwd en vier kinderen, is zo’n beetje geboren in de

supermarkt. Als vierjarige hielp hij al een handje in de Vivo-supermarkt in

Axel in Zeeuws-Vlaanderen. Als hij een jaar of elf is helpt hij in het weekeinde

in de winkel en bezorgt hij doordeweeks na school met zijn vader boodschappen

bij klanten. Zijn hele jeugd woont hij boven de winkel. Boer heeft goede

herinneringen aan die tijd. ‘Zeker als mijn moeder de noten aan het bakken was.

Heerlijke lucht was dat’, zegt hij in een recent interview met het blad

Elsevier.

 

Unigro

Na de middelbare school studeert Boer bedrijfseconomie bij de

HEAO in Breda. In zijn studententijd bemoeit hij zich voor het eerst met het

assortimentsbeleid in de supermarkt. ‘Ik probeerde speciaal voor de Belgische

klanten producten prominenter in de winkel neer te zetten om meer te verkopen’,

herinnert hij zich. De supermarkt blijft ook na zijn studie centraal staan in het

leven van Boer. In 1981 treedt hij in dienst bij het Unigro van Eric Albada Jelgersma.

 

Makro

In 1989 stapt hij over naar het SHV-concern van e familie

Fentener van Vlissingen. Eerst bij horecagroothandel Gastronoom, vervolgens als

baas van de Griekse Makro-vestigingen en ten slotte vanaf 1996 in Nederland als

de baas van de Maxis-formule. In 1998 neemt hij afscheid van SHV en treedt hij

in dienst bij Ahold.

 

Cultuurverandering

Daar is hij in eerste instantie topman van de Tsjechische

activiteiten van Ahold, maar in 2000 komt hij bij Albert Heijn terecht, waar

hij in 2003 wordt benoemd tot hoogste baas. Boer initieert bij de marktleider

een cultuurverandering. ‘Bij mijn aantreden richtte Albert Heijn zich te veel

op klanten die wat meer te besteden hadden. Als je de verhalen en over meneer

Albert Heijn leest, dan weet je: dat is juist wat de familie nooit heeft gewild.

Arm en rijk moeten hier boodschappen kunnen doen. Dat zit in de genen van dit

bedrijf. Het was belangrijk dat weer terug te halen. Ik zit hier om een erfgoed

te bewaken en innovaties toe te voegen aan een geweldig sterke basis.’

 

Boekhoudschandaal

Het marktaandeel van Albert Heijn staat op het moment van

zijn benoeming tot directeur behoorlijk onder druk. Het boekhoudschandaal rond

Ahold-topman Cees van der Hoeven zorgt voor veel negatieve publiciteit, terwijl

het salaris van diens opvolger Anders Moberg ook voor veel maatschappelijke

ophef zorgt. Als meest zichtbare dochteronderneming van Ahold straalt dit af op

Albert Heijn. Het antwoord van de marktleider is het ontketenen van de

prijzenslag die de Nederlandse supermarktbranche voor altijd verandert en van

AH de onbetwist succesvolste keten maakt.

 

Landelijke bekendheid

Het is ook het moment dat Dick Boer voor het eerst

landelijke bekendheid verwerft. Zo verschijnt hij in een uitzending van Nova,

waar hij parate kennis over prijzen bij Albert Heijn tentoonspreid en zijn

tegenstrever van het toen nog bestaande Laurus het nakijken geeft. ‘Zeker in die

fase waarin het bedrijf toen zat, waren details zo belangrijk. We moesten

Nederland duidelijk maken dat je ook voor de prijs bij Albert Heijn moest zijn’,

zei hij hier later over in een interview.

 

Centralisatie

In 2007 treedt Boer toe tot de Raad van Bestuur van Ahold met

Europa in zijn portefeuille. Dit combineert hij tot 2009 met zijn functie als

directievoorzitter van Albert Heijn. Binnen Europa zet hij een nieuwe

organisatie neer waarbij alle ondersteunende functies voor de Europese

bedrijven worden gecentraliseerd. In 2009 geeft hij de verantwoordelijkheid

over AH over aan Sander van der Laan, maar de inhoud van de directiefunctie is

dan helemaal veranderd, zo legde hij eerder dit jaar uit aan BeleggersBelangen.

 

General manager

‘Een directievoorzitter zoals ik tot eind 2009 was bij

Albert Heijn, bij wie alles samenkomt, is er niet meer. Mijn opvolger Sander

van der Laan kan zich als general manager nu volledig richten op de commerciële

aanpak. Al het andere is gecentraliseerd binnen Ahold Europe. We kopen voor

heel Europa voor alle eigenmerkproducten centraal in.’

 

Sociaal gezicht

Boer gaf Albert Heijn de afgelopen jaren ook een sociaal

gezicht. Het bedrijf begon vorig jaar met het opzetten van projecten in

zogenoemde probleemwijken. Zo werd met de toenmalige minister Van der Laan een leer-

en werkproject opgezet in de Amsterdamse Transvaalbuurt om de werkgelegenheid

te stimuleren en de criminaliteit in te dammen. Met het nieuwe merk ‘Puur en

Eerlijk’ werd bovendien een duurzaam huismerk in de markt gezet. De spaaracties

rond voetbalplaatjes, Wuppies en smurfen behoren tot de succesvolste in de

geschiedenis van de supermarktmarketing. Daarnaast kwam hij met plannen voor internationale uitrol van de AH-formule, waarbij België het meest concreet is.

 

Koning

Sinds enkele maanden is Boer in zijn rol als voorzitter van het Centraal

Bureau Levensmiddelenhandel het gezicht van de supermarktbranche in Nederland,

maar nu wacht hem de hoogste retailfunctie in Nederland. Vier jaar geleden werd

Boer al nadrukkelijk genoemd als mogelijke opvolger van Anders Moberg. De

Britse financieel bestuurder John Rishton beklom echter de troon. In 2011 wordt

de kroonprins uiteindelijk toch koning.

 

 

Reageer op dit artikel