artikel

Kiloknaller van een misser

Formules

C1000 lanceerde deze week de Dreun van de Dag als nieuwe stuntmethode. De echte dreun deze week kreeg C1000 echter van Wakker Dier, dat triomfantelijk reageerde op het bericht dat de supermarktketen zou stoppen met de kiloknallers. Het was een dag van gemiste kansen voor C1000.

Kiloknaller van een misser

Memo

Via een intern memo lekte deze week uit dat de supermarktketen even pas op de plaats gaat maken met de kiloknallers. Aanleiding is de reeks van bijtende radiospotjes van Wakker Dier, waarin mensen expliciet wordt opgeroepen níet bij de keten boodschappen te gaan doen. C1000 zou namelijk te goedkoop vlees verkopen en daar lijden de dieren onder, stelt Wakker Dier.

Gezichtsverlies

Waarom een reeks van gemiste kansen? Het blijkt voor C1000 namelijk nog heel moeilijk om een verandering van beleid, al dan niet ingegeven door negatieve publiciteit, open en eerlijk te communiceren. Had C1000 de beslissing om tijdelijk wat minder vaak te knallen met vlees immers via een eigen persbericht, in plaats van via een intern memo gecommuniceerd, dan was het gezichtsverlies van de supermarktketen vele malen minder groot geweest.

Regie

C1000 heeft door het uitgelekte interne memo de regie over de kwestie volledig uit handen gegeven. Via de Volkskrant en vervolgens het ANP belandde het bericht dat C1000 stopt met kiloknallen in no time in zowat alle media in Nederland. Klakkeloos overgenomen natuurlijk, zonder weerwoord van C1000, want die was niet voor iedereen te bereiken….

Victorie

De pr-specialisten bij Wakker Dier kraaiden uiteraard onmiddellijk victorie en zetten het besluit van C1000 sneller dan het licht op de lijst van behaalde successen. WD-goeroe Sjoerd van der Wouw, was in tegenstelling tot Rianne van Beek C1000 wél voor alle camera’s en microfoons paraat voor een toelichting.

Persverklaring

C1000 deed, door eigen toedoen, de hele dag niets anders dan achter alle feiten, meningen en aannames aan lopen. En alsof dat nog niet erg genoeg was, kwam de keten pas úren na het verschijnen van het eerste ANP-bericht dat C1000 stopt met kiloknallen met een eigen persverklaring.

Tegengesproken

Om precies 16.06 uur, pak ‘m beet tien uur na het verschijnen van de Volkskrant, sprak het bedrijf officieel de berichten tegen dat het niet meer gaat stunten met vlees. En in de laatste regels van het bericht werd nog even vermeld dat het de biologische aanbiedingen nadrukkelijker gaat communiceren met de consument.

Google

Mosterd na de maaltijd, noemen we dat. Alle radio- en televisiestations hadden al uitgebreid aandacht besteed aan de kwestie en slechts enkelen nuanceerden hun aanvankelijke berichtgeving nadien.
Het geringe effect van de verklaring die C1000 er op de valreep heeft uitgeperst, is ook duidelijk op Google. Zoek op de kop: “C1000 stopt met kiloknallers” en vindt bijna 12.000 hits. Zoek op de kop: “C1000 nuanceert berichten over vleesverkoop”, en vindt er slechts 3.400.

Need we say more?

Reageer op dit artikel