artikel

Ahold moet Hema kopen! Of juist niet?

Formules

Ahold moet Hema kopen! Of juist niet?

Hema staat in de etalage. Uiteraard wordt Ahold genoemd als potentiële koper. Logisch, omdat AH nu eenmaal het dominante foodmerk in Nederland is. Distrifood geeft vijf argumenten vóór en vijf argumenten tegen een samengaan van ‘s lands grootste supermarkt en het grootste warenhuis.

Vóór:

• Albert Heijn heeft ambities over de grens. België is het eerste land dat door AH veroverd moet gaan worden. Topman Rishton gaf onlangs al aan dat het geen eenvoudige klus is om de overstap te maken en dat het een ‘langzaam maar bedachtzaam’ proces is. Hema heeft al ruime ervaring op dit vlak in België, Duitsland en Frankrijk. De warenhuisketen zou als ideale springplank kunnen fungeren voor AH.

• Ahold zit op een grote berg met geld, die ingezet kan worden om overnames te financieren. Het bewijs dat Ahold op dit moment geen goede bestemming heeft voor de royale bankrekening is dat er al is aangekondigd dat het concern voor 500 miljoen euro eigen aandelen wil terugkopen. De oorlogskas zou momenteel circa 2,7 miljard euro bedragen. Hema zou hier zonder problemen van gefinancierd kunnen worden

• Non-food is door Dick Boer, hoogste baas van Ahold Europa, benoemd tot nieuwe groeipoot voor het concern. Albert Heijn begon dit voorjaar in de grotere winkels met een nieuwe non-foodafdeling. Naar verluidt is het nog altijd geen groot succes. Hema beschikt over de expertise om non-foodverkopen tot een succes te maken. Bovendien kan Hema profiteren van de foodkennis van AH. Synergievoordelen zijn er voldoende.

• In Nederland zitten overnames er in het supermarktkanaal er bijna niet meer in voor Ahold, omdat de NMa diens dominante positie nauwlettend in de gaten houdt. Wil Ahold nog groeien in Nederland dan zal deze uit aanpalende branches moeten komen. Albert Heijn is overigens geen zelfstandige entiteit, maar evenals Etos en Gall&Gall geïntegreerd binnen het in Zaandam gevestigde Ahold Nederland. Warenhuizen zouden een mooie aanvulling kunnen zijn in het retailpalet van Ahold.

• Ahold heeft al eerder gekeken naar Hema als prooi. Ex-ceo Anders Moberg was bijzonder gecharmeerd van de warenhuisketen, en loerde in 2007 op een overname, maar zou er uiteindelijk na druk vanuit de organisatie vanaf hebben gezien. Moberg verdween kort daarna van het toneel. Niet veel later werd non-food alsnog tot speerpunt benoemd binnen het concern.

Tegen:

• Het runnen van warenhuizen is een totaal andere tak van sport dan supermarkten. Supermarktketens zijn er in Nederland nooit in geslaagd hypermarkten van de grond te krijgen, laat staan warenhuizen. Warenhuizen typeren zich door een veel lagere omloopsnelheid. In de backoffice is daarom weinig synergie te behalen.

• Hema doet het momenteel erg goed, maar is daardoor ook bijzonder duur. Lion Capital zal grofweg tien keer de ebitda willen hebben, een slordige 1,4 miljard euro, zo hebben analisten berekend. Voor Ahold is het niet alleen een groot bedrag maar ook een risicovolle investering. Juist omdat Ahold niet zozeer belang heeft bij het merk Hema zelf, maar meer in de synergievoordelen eromheen en de expertise die binnen de overnameprooi aanwezig is, zal Ahold niet tegen iedere prijs toehappen.

• Ahold kan zijn gespekte bankrekening veel beter inzetten om de foodtak te versterken. De afgelopen jaren heeft Ahold zijn internationale belangen sterk afgeslankt en onderdelen die niet tot de core-business behoren, zoals de foodservicetak US Foodservice, afgestoten. Overnames van supermarktketens in Europa of de Verenigde Staten liggen veel meer voor de hand.

• Anders Moberg is naar verluidt over de plannen om Hema in te lijven gestruikeld. Binnen Ahold zou veel weerstand tegen die plannen zijn geweest. In drie jaar tijd lijkt het onmogelijk dat een keihard ‘nee’ omslaat in een enthousiast ‘ja’.

• Ahold wordt met een overname van ’s lands grootste warenhuisformule nog dominanter in Nederland. In de Randstad klinken nu al geluiden over te veel blauw op straat. Nu is Hema niet blauw, maar er zou weerstand tegen de sterke positie kunnen optreden, waardoor de publieke opinie zich tegen het concern kan keren. Ook de NMa zal de plannen van het concern met interesse volgen.

Reageer op dit artikel