artikel

Lage prijzen helpen niet in sober tijdperk

Formules

Lage prijzen helpen niet in sober tijdperk

Wereldspelers zoals Aldi en Wal-Mart lokken met hun lage prijzen beleid sinds jaar en dag een groot aantal klanten richting de winkelvloer. De tijd dat de klant alleen lette op het prijskaartje lijkt echter voorbij. Dat zegt Asda-topman Andy Clarke.

VSClarke heeft het in de Britse media zelfs over een nieuw tijdperk, het tijdperk van de soberheid. Volgens de topman van de runner-up in de Britse supermarktbranche is er sprake van een significante verandering van het aankooppatroon van consumenten. Clarke zegt dat scherpe aanbiedingen op dit moment niet werken. Consumenten houden in toenemende mate de hand op de knip in afwachting van wat nog gaat komen en laten zich steeds minder verleiden door aanbiedingen om toch een bepaald product te kopen.

Wal-Mart

De boodschap van Clarke is al eerder doorgedrongen tussen de muren van Asda’s moeder Wal-Mart. Het gaat niet best met de retailgigant in het thuisland. In de VS stagneerde de omzetgroei in het tweede kwartaal opnieuw. Uit een studie van de Amerikaanse zakenbank JPMorgan blijkt dat Wal-Mart de prijzen in de VS de laatste zes weken met gemiddeld 6 procent heeft verhoogd. Opmerkelijk, aangezien de Amerikaanse marktleider normaal gesproken graag gebruik maakt van het prijswapen. Sinds de zakenbank het prijsbeleid van Wal-Mart ging bestuderen in januari 2009, had de formule nog nooit de prijzen van een groot aantal producten verhoogd.

Aldi

Ook Aldi, de formule waar lage prijzen in het DNA verankerd zitten, heeft op dit moment geen baat bij lageprijspolitiek. De laatste twee jaren is de discounter tientallen keren de aanstichter geweest van een prijzenslag in Duitsland, maar het heeft de formule weinig geholpen. Zo zou uit een studie van GfK blijken dat Aldi in de thuisbasis zelfs dé verliezer is van 2009. Het zal een vreemde gewaarwording zijn voor de prijsvechters, om juist in het tijdperk van de soberheid te moeten zoeken naar alternatieven voor lage prijzen.

Reageer op dit artikel