artikel

Aldi en Lidl: Meester vs Leerling

Formules

Aldi en Lidl: Meester vs Leerling

Lidl passeert volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid Aldi als de meest bezochte discountformule van Nederland. Het is een nieuw teken dat Lidl de weg naar het hart en de portemonnee van de Nederlandse consument heeft gevonden.

Afgelopen week kwam de ranglijst van sterke merken uit. Albert Heijn was daarin vanzelfsprekend de hoogst genoteerde supermarktketen. Vlak buiten de top honderd had Aldi nog een kleine voorsprong op Lidl. Uit cijfers van GfK blijkt vandaag dat intussen al bijna net zo veel Nederlanders boodschappen doen bij Lidl als bij Aldi. Naar verwachting passeert Lidl de aartsrivaal ergens in het komende jaar.

Vestigingen

Dat is opmerkelijk, want Aldi heeft nog altijd veel meer vestigingen in Nederland. Het verschil is ruim honderd. Bovendien is Aldi al veel langer actief in Nederland. Die formule begon in 1973 in ons land, Lidl startte in 1997. Lidl-oprichter Dieter Schwarz zette bij het opzetten van zijn eigen discountketen feitelijk een kopie neer van het discountfenomeen dat door de twee broers Albrecht met zo veel succes was ontwikkeld.

Beste klant

Bij de start van Lidl in Nederland was Aldi de beste klant. Werknemers van de regiokantoren kochten wagens vol met producten om te kunnen vergelijken. Van ieder item in het toen nog beperkte assortiment werd een exemplaar gekocht. Intussen zou Aldi daar een flink groter budget voor moeten uittrekken, want het assortiment van Lidl is in de loop der jaren behoorlijk uitgedijd, waarbij ook vers een steeds grotere rol is gaan spelen.

Concept

En met succes. Vlees en agf van Lidl komen in onderzoeken over het algemeen als kwalitatief goed uit de bus. Aldi heeft zich op dit vlak ook wel ontwikkeld, maar de winkels staan nog veel dichterbij het oorspronkelijke discountconcept en daar lijkt voorlopig geen verandering in te komen. De testwinkels van de formule zijn niet revolutionair anders. Leerling Lidl heeft zich verder ontwikkeld dan meester Aldi. De aanpak van Lidl slaat aan bij Nederlandse consumenten. De formule heeft een sterk imago van kwalitatief goede producten tegen lage prijzen en ook op de ranglijst van sterke merken lijkt het derhalve een kwestie van tijd voordat Lidl de aartsrivaal inhaalt.

Streep

Toch vertellen deze cijfers niet het hele verhaal. In supermarktland zijn marktaandeel, klantenkringen en omzetten van enorm belang. Wat er onder de streep overblijft is echter nog belangrijker. Aldi noch Lidl publiceert rendementscijfers voor Nederland. Beide bedrijven zijn überhaupt zeer spaarzaam met cijfers. Er zijn echter aanwijzingen te over dat Aldi in Nederland nog steeds zeer veel geld verdiend. Waarschijnlijk meer dan Lidl. Dat geldt in ieder geval voor de moederorganisaties. Aldi Nord, waar Nederland onder valt, is volledig met eigen kapitaal gefinancierd. Schwarz heeft de expansie met veel extern kapitaal gefinancierd. Op dat vlak lijkt de verhouding meester vs leerling ongewijzigd.

Reageer op dit artikel