artikel

Portret Sanders: Regionale grootmacht

Formules

Portret Sanders: Regionale grootmacht

ENSCHEDE – Sanders Supermarkten houdt op te bestaan. Koper is Emté. Distrifood schetst het profiel van een eigenzinnige en regionaal enorm succesvolle supermarktketen. ‘Wij letten niet op de concurrenten, maar gaan onze eigen weg.

Geruchten over mogelijke verkoop van Sanders doken de

afgelopen vijftien jaar regelmatig op. Geen wonder gezien de consolidatie in de

supermarktbranche, waarbij veel kleine en middelgrote ketens zijn opgeslokt

door de concurrentie. Eigenaar Rein Sanders hield de boot echter altijd af. ‘Sanders

is niet te koop. Dat heb ik zo vaak gezegd, maar het lijkt alsof niemand het

wil geloven. Ik heb vertrouwen in de branche en onze kansen daarin. Bovendien

heb ik opvolgers’, liet Sanders in 1999 optekenen.


Vol overtuiging

Ook vorig jaar nog vertelde Sanders vol overtuiging te

geloven in een zelfstandige toekomst. Met zoon Dave, dochter Saskia en schoonzoon

Marko Hartmann allemaal actief binnen het familiebedrijf, leek het met de opvolging

inderdaad ook wel goed te zitten. Met een omzet van honderd miljoen euro en een

winst van vier miljoen euro, waarbij zowel omzet als winst de afgelopen jaren

een gezonde groei kenden, is Sanders bovendien een kerngezond bedrijf. Sinds

1999 is de omzet van Sanders zo’n beetje verdubbeld, terwijl het aantal winkels

maar toenam van achttien naar 22.


Ons soort bedrijven

De langzame toename van het aantal filialen was een

belangrijke frustratie voor Sanders, dat ondanks zijn sterke positie in Twente

regelmatig naast vestigingspunten greep. ‘Albert Heijn en Schuitema zijn er

veel beter in dan wij, ze hebben de mooiste punten. Waarschijnlijk door hun

goede contacten met projectontwikkelaars. Dat is moeilijker voor een kleine

keten zoals wij zijn. Er wordt veel onder de tafel geregeld. Als een

projectontwikkelaar iets moois gaat bouwen, dan heeft hij er het liefst een AH

in. Dat is beter voor het imago. Projectontwikkelaars, maar ook gemeenten, zien

ons soort bedrijven niet staan. Dat stoort me’, liet hij optekenen. Juist dit

jaar was Sanders overigens juist succesvol in het verwerven van

vestigingspunten. Het bedrijf mag bouwen in Goor en Rijssen.


1955

De oorsprong van Sanders ligt in Enschede, waar de familie

al sinds de jaren twintig een traditionele kruidenierswinkel bezat. In 1955

sprong het bedrijf in op de trend van zelfbedieningswinkels door de eerste

supermarkt te openen. Het vormde het begin van een succesverhaal met een

geleidelijke uitbouw van het aantal winkels en uitbreiding van het marktgebied

naar heel Twente. Sanders groeide uit tot een regionale grootmacht, met veel

trouwe klanten en een sterke regionale binding. Alle 22 winkels liggen binnen

een half uur rijden van het distributiecentrum in Enschede.


Vleesverkopers

Sanders verwierf daarbij een reputatie als één van de

succesvolste vleesverkopers van Nederland. De fairshare van de formule uit Enschede

ligt op liefst 180. Dat betekent dat de keten met een landelijk marktaandeel

van 0,35 procent in vlees een marktaandeel van 0,63 procent heeft. Het succes

is te danken aan het behoud van de eigen, recent nog volledig vernieuwde,

vleescentrale van waaruit het vlees wordt geleverd aan de bedieningsslagerijen

in de winkels. ‘De meeste andere ketens schakelen over op semi-zelfbediening.

Iedereen in de supermarktbranche praat erover hoe hij zich wil onderscheiden. Om

vervolgens weer in optocht achter de anderen aan te lopen. Wij letten niet op

de concurrenten, maar gaan onze eigen weg.’


Beperkte omvang voordeel

Jarenlang zag het bedrijf de beperkte omvang van de formule

juist als een voordeel. ‘Wij zullen nooit een voorloper zijn in de toepassing

van nieuwe technieken. Onze geringe omvang dwingt ons daar zorgvuldig mee om te

gaan. Tegelijkertijd is het voordeel dat we hieraan nauwelijks kosten kwijt

zijn’, zei verkoopleider Marko Hartmann vorig jaar. Het bedrijf adverteert

nauwelijks en vertrouwt op de folder. ‘Al met al leidt dat ertoe dat ons

break-even-punt lager ligt dan die van veel van onze concurrenten. Door onze

platte organisatie kunnen we makkelijker concurreren. Met een weekomzet van

honderdduizend euro kunnen wij uitstekend uit de voeten. Voor velen geldt dat

al lang niet meer.’


Toch verkoop

De bescheiden omvang blijkt uiteindelijk toch de

belangrijkste reden van de verkoop. ‘Hoewel ons bedrijf een

lange en succesvolle historie heeft, zagen wij in dat onze omvang op termijn te

beperkt zou zijn’, stelt Rein Sanders anno 2010. Daarmee verdwijnt een

eigenzinnige formule en wordt Emté in één klap de marktleider in Twente.

Reageer op dit artikel