artikel

Narrowcasting wacht op nieuwe generatie

Formules

Narrowcasting wacht op nieuwe generatie

De huidige generatie narrowcasting zit in zwaar weer. Dat bewijst de brief van leverancier Postv aan de ondernemers die onder contract staan, eens te meer.

Managing director Michiel Reinoud van Postv stelt in de brief dat het bedrijf genoodzaakt is de samenwerking op een andere manier invulling te geven. Het voorstel is om lopende overeenkomsten per 1 september om te zetten in een nieuwe driejarige overeenkomst. Ondernemers moeten een bijdrage van 249 euro per maand per winkel betalen. Diverse ondernemers spreken er schande van, Plus heeft al een brief de deur uitgedaan om zijn winkeliers te waarschuwen en Reinoud probeert ondertussen de plooien glad te strijken. Volgens hem is de helft van de reacties op de brief namelijk wel positief. Dat betekent ook dat er toch heel wat mensen zijn die geen goed woord over hebben voor de plannen van Postv.

Test

De brief van de leverancier lijkt een teken aan de wand. Narrowcasting in het algemeen en Postv in het bijzonder schoten voortvarend uit de startblokken. Zo meldde Diana Niemer, productmanager supermarkten bij Postv, begin 2008 in Distrifood dat uit verschillende pilots was gebleken dat instore tv omzetverhogend werkt. Zij begeleidde onder meer een test van Unilever in dertien Nederlandse vestigingen van Makro. ‘In zes weken tijd testten we de promotie van zes producten. De verkoopstijgingen liepen uiteen van 20 tot en met 120 procent’, zei Niemer toen.

Duitsland

Inmiddels zijn de berichten over narrowcasting een stuk minder rooskleurig. De Duitse retailgroep Dohle zag eind 2009 af van de uitrol van narrowcasting. Een test met zeventig beeldschermen in tien Hit-supermarkten leverde geen aantoonbaar verkoopvoordeel op. Het ging om het grootste onderzoek naar de effecten van instore media tot dusver in de Duitse detailhandel. De sterkste omzetstijging werd geboekt bij producten die eveneens in gedrukte media adverteerden. Naast de vergelijking van kassadata hield Dohle ook klanteninterviews over narrowcasting. ‘De mensen willen bij ons inkopen en geen televisie kijken’, luidde het veelzeggende commentaar van een woordvoerder.

Albert Heijn

Albert Heijn maakte eind vorig jaar ook pas op de plaats met narrowcasting. De marktleider zei niet ontevreden te zijn over de huidige generatie narrowcasting, maar wil in de toekomst nog duidelijker een één-op-éénrelatie met de klant opbouwen en daar zal nieuwe technologie een sleutelrol in spelen. Zo kan de iPhone-applicatie Appie rechtstreeks met beeldschermen communiceren. In narrowcasting lijkt dus nog wel toekomst te zitten, maar het ziet er naar uit dat dit niet via de techniek van de huidige lcd-schermen gaat gebeuren.

Reageer op dit artikel