artikel

Emté volgt AH in groene omzet

Formules

Albert Heijn heeft er een uitdager bij. Emté volgt de marktleider met de introductie van een breed duurzaam assortiment levensmiddelen onder eigen merk. Na Emté zullen er op termijn meer groene initiatieven volgen, voorspelt de ING. Volgens de bank zullen de voorlopers hiervan het meest profiteren.

Emté volgt AH in groene omzet

Het heeft even geduurd, maar eindelijk is er een tweede formule die over de volle breedte van het assortiment met duurzame alternatieven komt. Tot op heden werd er alleen maar naar AH gewezen als het in de sector ging over duurzaamheid. Met de uitrol van een een assortiment van circa 500 producten in de categorieën biologisch, fair trade, duurzaam en streekproduct wil Emté nu ook een graantje meepikken van de groene trend.

Vermarkten
Dat Emté goed heeft gekeken naar Albert Heijn, blijkt uit de naam Eerlijk en Heerlijk die het aan zijn nieuwe label heeft gegeven. Begin deze maand publiceerde het economisch bureau van de ING een rapport over duurzaamheid binnen de foodsector. Met de nieuwe merknaam ondervangt de Emté het voornaamste verwijt van de ING aan het adres van supermarkten. Volgens de bank slagen supermarkten er onvoldoende in om hun duurzame aanbod goed te vermarkten. De consument is niet bereid een meerprijs te betalen, omdat het duurzame ‘verhaal’ onvoldoende bekend is. Een overkoepelend label als Puur & Eerlijk biedt veel meer communicatiekansen, zo heeft AH ons geleerd.

Profiteren
De timing van Emté bewijst dat ook in een economisch zware tijd duurzaam niet meer is weg te denken. Sligro ervaart dit zelf binnen het foodservice-kanaal waar de groothandel al meer dan duizend duurzame producten aanbiedt. De ING schrijft dat supermarkten nog onvoldoende profiteren van de groene trend, terwijl het voor voorlopers juist een manier is om het imago en de concurrentiepositie te versterken. Gelet hierop is de website waarmee Sligro het duurzame aanbod gaat ondersteunen, een verstandige zet.

Goedkoop
Bij de supermarktondernemer zit de groene trend nog onvoldoende tussen de oren, blijkt uit het ING-rapport. De focus ligt bij de supers nog altijd op prijs, maar er zit beweging in dit standpunt. Uit een enquête onder supermarktondernemers blijft dat ‘goedkoop’ volgens 35 procent de belangrijkste trend is. ‘Groen’ wordt door 16 procent als belangrijkste trend genoemd, twee jaar geleden was dat 10 procent. Nog altijd een minderheid, maar wel een toename in een tijd van recessie, concludeert de bank.

Reageer op dit artikel