artikel

AH kleurt de straten nog blauwer

Formules

Criticasters van de blauwe overheersing van de Nederlandse foodretail kunnen hun borst nat maken. Bij de omgebouwde AH-supermarkt aan de Langestraat in Hilversum introduceerde de marktleider een nieuw geveldesign met nóg meer blauw.

AH kleurt de straten nog blauwer

Het nieuwe geveldesign (foto 1) valt op door het overvloedige gebruik van de huiskleur blauw. Boven de schuifdeuren prijkt een blauwe balk en links en rechts van de actieposters zijn grote blauwe vlakken geïntroduceerd. Ook het AH-merkbeeld in de vorm van het schuin gekantelde blauwe huisje is veel groter en heeft een prominentere rol op ooghoogte gekregen.

 

Straatbeeld
De naam Albert Heijn in blauwe letters is bij het ‘oude’ ontwerp (foto 2) het meest in het oog springende onderdeel. Het AH-merkbeeld, zoals dat ook op de huismerken staat, speelde hierin nog een kleine rol. Daarmee vergeleken is het nieuwe design veel nadrukkelijker aanwezig in het straatbeeld.

 

Dichtheid
Of de marktleider dit geveldesign overal maar klakkeloos mag uitrollen is zeer de vraag. De afgelopen jaren is de sterke positie van Albert Heijn in het Nederlandse supermarktlandschap vaak in het nieuws geweest. In grote steden als Amsterdam, Utrecht en Den Haag heeft AH vrijwel een monopoliepositie, vooral in de stadscentra. De term ‘blauwe schimmel’ viel al eens om de dichtheid van de AH winkels daar te illustreren. Dit dwingt Zaandam om voorzichtig om te springen met beleidsmakers en deze vooral niet uit te dagen met uitbundig blauwe gevels.

 

 

Reageer op dit artikel