artikel

Linders als regionale autoriteit

Formules

Jan Linders benadrukt met de nieuwe reclameleus de zuidelijke identiteit. Daarmee zoekt de keten een sterkere verbondenheid met bestaande klanten. De keuze houdt echter ook risico’s in.

Linders als regionale autoriteit

Algemeen-directeur Leo Linders formuleerde eind december het

versterken van de regionale autoriteit als een belangrijke doelstelling voor de

komende jaren. De nieuwe slogan ‘Jan Linders, het voordeel van het zuiden’ past

zeker in de strategie van de supermarktketen met ruim vijftig winkels in het zuidoosten

van ons land.


Regionale autoriteit

Manager marketing en communicatie Arjan Barten zegt het rond de presentatie

van de nieuwe slogan nog nadrukkelijker. Volgens hem kan maar één formule

wegkomen met deze slogan. ‘Jan Linders weet als geen ander waar het zuiden in

is geïnteresseerd en welke goede zaken uit het Bourgondische zuiden

komen. De Onze Trots artikelen zijn hier een goed voorbeeld van. We zien

onszelf als een regionale autoriteit en met dit merkconcept kunnen we ons veel

beter onderscheiden van alle andere supermarktformules.’


Dominante concurrenten

De keuze om het regionale karakter van de keten te benadrukken is een goede.

In deze tijd van globalisering stellen veel marketeers dat consumenten op zoek

zijn naar vertrouwde zaken. Het succes van een keten als Poiesz in het noorden

van het land en verschillende regionale ketens in Noord- en Zuid-Holland

benadrukken dit. Zij zijn de soms dominante concurrenten van de grote

landelijke spelers.


‘Klik’

Of Jan Linders daadwerkelijk als enige supermarktketen een ‘klik’ heeft met

de consumenten in het zuiden van Nederland is de vraag. Ketens als Jumbo,

Nettorama en Emté zijn ook formules met hun roots in het zuiden van het land. Alleen

hebben zij in de loop der jaren hun vleugels uitgeslagen naar andere

marktgebieden.


Randen van het marktgebied

Dat geldt echter ook voor Jan Linders, met de winkels in Arnhem en Nijmegen.

Het is de vraag of klanten van die supermarkten zich aangesproken voelen door

een reclameleus die de nadruk legt op het zuiden. De nieuwe reclameleus kan in

de randen van het marktgebied van Jan Linders voor schouderophalen zorgen.


Prijsgeweld

Het legt ook een behoorlijke verplichting op de keten om zich nog veel

meer te richten op regionaal assortiment. Zo komt op dit moment het Onze Trots-rundvlees

nog van runderen uit de Ardennen. Dat is wel zuidelijk, maar niet uit de eigen

regio. Dat neemt niet weg dat de nieuwe positionering van Jan Linders heel veel

formulekansen biedt. In ieder geval veel meer dan de vorige pay-off, die louter

op prijs gericht was. Iets wat voor Linders tussen het prijsgeweld van de

andere ketens lastig waar te maken was.

Reageer op dit artikel