artikel

Jumbo vs AH: Dag prijscampagne

Formules

Jumbo vs AH: Dag prijscampagne

Jumbo probeerde deze week marktleider Albert Heijn een hak te zetten door het prijsverschil bij een aantal producten te benadrukken. AH antwoordde prompt met prijsverlagingen. Het begin van een ping-pong-wedstrijd zonder winnaars?

‘10% goedkoper dan Albert Heijn!’, schreeuwde Jumbo

donderdag in een grote advertentie. Een dag later heeft AH het prijsverschil

bij deze producten naar 0 procent gereduceerd. Volgende week komt Jumbo met

eenzelfde pagina en volgt ongetwijfeld een soortgelijk antwoord vanuit Zaandam.

Het geeft aan dat prijsvergelijkingen nog hooguit leuk zijn voor het imago,

maar verdeer weinig zoden aan de dijk zetten.


Extreem niveau

Hoe dat tot op extreem niveau kan worden doorgezet, laat

Aldi Nord in Duitsland zien. De formule bevindt zich daar in zwaar weer. De

afgelopen tien jaar is te weinig geïnvesteerd in vernieuwing van de formule. Het

effect hiervan is dat discountklanten in toenemende mate kiezen voor

concurrenten als Netto en Lidl, die veel meer met hun tijd zijn meegegaan. De

reactie vanuit Aldi is zo traditioneel als het maar zijn kan. Een golf van

prijsverlagingen teistert de foodbranche in Duitsland. Veel zin heeft het

echter niet. Aldi doet de concurrentie pijn, maar wint er amper klanten door

terug.


Sterke, moderne formule

Jumbo beschikt in Nederland over een sterke, moderne formule

die heeft bewezen in zo’n beetje ieder marktgebied succesvol te kunnen zijn. Een

relatief laag prijsniveau, inclusief garantie, is een belangrijk onderdeel van

die formule. In de bekende Zomer- en Kerstrapporten van GfK en Foodmagazine

scoort Jumbo al jaren onveranderd een hoog cijfer als het gaat om

prijsperceptie door vaste klanten. Het is echter het complete pakket aan

garanties dat de aantrekkelijkheid van de Jumbo-formule vormgeeft.


Aanval op prijsniveau

Het is daarom onverstandig dat Jumbo ervoor kiest om Albert

Heijn juist op prijsniveau aan te vallen. De marktleider heeft zijn imago op

dit gebied de afgelopen jaren behoorlijk verbeterd en heeft aangegeven niet van

plan te zijn dat te laten verslechteren. Het voor Nederlandse begrippen

megahoge rendement van de formule laat daar ook volop ruimte voor. Het is bijna

ondenkbaar dat AH een aanval niet kan pareren.


Boodschap voor Jumbo

Jumbo zou zich derhalve beter op andere vlakken kunnen afzetten tegen

Albert Heijn. De breedte van het assortiment bijvoorbeeld, vooral bij A-merken.

Ook op het gebied van klantvriendelijkheid en service scoort Jumbo in

onderzoeken vaak beter dan AH. Boodschap voor Jumbo: ‘Dag prijscampagne’, hallo

‘inzet op service en assortiment’.

Reageer op dit artikel