artikel

WK-voetbal komt als geroepen

Formules

De voetballers van het Nederlands Elftal hebben tijdens het komende WK veel meer te verdedigen dan de eer van het land. De spelers zijn zich er ongetwijfeld niet van bewust, maar de gezondheid van de exploitatie van menig supermarktondernemer staan de komende weken eveneens op het spel.

WK-voetbal komt als geroepen

GfK maakte vandaag bekend dat de omzet van supermarkten tot en met half mei (week 19) met slechts 0,1 procent is gegroeid. Haal de omzet van Albert Heijn en Jumbo uit dat cijfer en het is duidelijk dat zo’n kleine 4000 supermarkten in Nederland een mingroei mogen verdelen. Dat is de sombere conclusie.

Non-food

Vrijwel tegelijkertijd met de publicatie van de GfK-cijfers liet het CBS weten dat voor het eerst in ruim een jaar tijd de consumentenbestedingen weer licht stijgen. In maart van dit jaar werd 0,8 procent meer uitgegeven dan in maart 2009. Niet onverwacht, maar wel jammer voor supermarkten, profiteert vooral de non-foodsector van die toename.

Rode Duivels

Gelukkig voor de supermarkten staat nu het WK voetbal voor de deur. Traditioneel een periode waarin de verkopen aantrekken. En consumenten kopen dan niet alleen meer, ze zijn ook minder kritisch ten aanzien van de prijzen. Dat biedt perspectief. En hoe langer de spelers van het Nederlands Elftal in het toernooi blijven, hoe mooier dat perspectief wordt. Enigszins gechargeerd gezegd, zijn de voetballers in staat om in vier weken tijd een tot nu toe teleurstellend supermarktseizoen goed te maken. Andersom geldt het natuurlijk ook. Als ze in de eerste ronde worden uitgeschakeld, dreigt  de misère. Het Nederlands Elftal speelt weliswaar niet tegen de Rode Duivels, maar voor menig supermarktondernemer wordt het dan voor de rest van dit jaar vechten tegen de rode cijfers.

Reageer op dit artikel