artikel

Radio 1 voorspelt oorlog, branche weet wel beter

Formules

Radio 1 had vanochtend een interview met merkendeskundige Paul Moers. Moers werd ondervraagd over de, volgens de radiozender, op handen zijnde supermarktoorlog, die te danken zou zijn aan stagnerende supermarktomzetten.

Radio 1 voorspelt oorlog, branche weet wel beter

Bijzonder

Moers onderstreept tegenover presentator Sven Kockelman dat Albert Heijn de laatste tijd inderdaad bezig is met het verlagen van de prijzen. De concurrentie moet volgens de merkendeskundige de prijsafstand bewaren met Albert Heijn in deze slechte tijden, en dus volgt de rest gedwee. Met puur en alleen fixeren op prijs win je echter niet van Albert Heijn, zegt Moers. ‘Wil je groeien, dan moet je omzet van een ander afpakken. Je moet iets bijzonders gaan bieden. Dat vraagt om strategisch denken.’ De merkendeskundige zegt dat alleen Jumbo tot dusver een originele strategie heeft gevonden met de mix lage prijs-optimale service-ruim assortiment.

Mondjesmaat

Een verklaring voor een op handen zijnde supermarktoorlog is hier echter niet mee gegeven. Die komt er immers niet. Albert Heijn voorkomt juist een grootscheepse prijzenoorlog. De marktleider verlaagt al langere tijd stilzwijgend en mondjesmaat prijzen van diverse producten. Begin maart kondigde de marktleider voor het eerst zelf aan hiermee bezig te zijn. In plaats van één keer 1000 producten, gaat het nu wekelijks om enkele producten.

Overleven

Door de ‘trage’ tactiek, is Albert Heijn langzaam maar zeker op een lager prijsniveau gaan zitten. Zo voorkomt de formule dat een concurrent qua prijs plots een onoverkomelijk gat weet te slaan. Zeker Jumbo niet. De grootste concurrent van Albert Heijn heeft het al druk zat met het ombouwen van de Super de Boer-winkels. En van de rest is ook geen tegenoffensief te verwachten. Die hebben het al druk zat met overleven.

Reageer op dit artikel