artikel

Listeriahysteria

Formules

Lidl wordt op de thuismarkt ondergedompeld in de negatieve publiciteit. Aanleiding is de verkoop van met listeriabacterie besmette kaas, waardoor een aantal doden vielen. Het benadrukt het belang van voedselveiligheid.

Listeriahysteria

Managers van discountketen Lidl zijn in staat van beschuldiging gesteld door het Openbaar Ministerie in Heilbronn wegens overtreding van de voedingswetten. Eerder al kreeg het bedrijf van allerhande waakhonden de zwarte Piet toebedeeld. Aanleiding is de verkoop van met de listeriabacterie besmette kaas van een Oostenrijkse fabrikant. Mogelijk zijn zeven consumenten om het leven gekomen door infecties die het gevolg waren van het eten van de kaas.

Versproduct

Een vreselijke zaak natuurlijk, die in Duitsland volop publiciteit trekt. Het verhaal over de vervolging van de Lidl-managers is één van de hoofdverhalen in het weekblad Der Spiegel. Het geeft een aantal dingen aan. Omdat het een versproduct is, slaat alle publiciteit niet terug op een fabrikant, maar op de formule. Het geeft ook aan dat, in Duitsland in ieder geval, justitie werk maakt van vermeende nalatigheid door de winkelketens.

De verkoper

Voedselveiligheid is één van de ingewikkeldste onderdelen van de voedselketen. De keten zit ingewikkeld in elkaar, met ingrediënten uit verschillende uithoeken van de wereld, die vaak via tussenhandelaren worden betrokken. Dat betekent dat het op veel plaatsen mis kan gaan. Gezien de verkoopvolumes in de supermarkt kan dat op grote schaal schade aanrichten. Als het geen A-merkproduct betreft is er voor de consument dan één partij die de verantwoordelijkheid draagt: de verkoper.

Reageer op dit artikel