artikel

AH laat kans op WK-goud liggen

Formules

Tesco heeft vlak voor het WK in Zuid-Afrika een tv-commercial gelanceerd waarin Frank Lampard de hoofdrol speelt. De Britse marktleider sleept met de inzet van de middenvelder van Chelsea waarschijnlijk goud geld binnen in het voetbalgekke Engeland. Supermarkten in Nederland echter laten op dit moment die kans voor open doel onbenut.

AH laat kans op WK-goud liggen

Staat er een groot voetbaltoernooi voor de deur, dan komen de formules traditiegetrouw met oranje prullaria op de proppen. Spar heeft oranje varianten van de mascotte Sparky, Dirk introduceert WK-handjes, Coop lanceert luidruchtige WK-gadgets, Super de Boer haalt de bungels van stal en Albert Heijn zal binnenkort waarschijnlijk weer een nieuwe harige oranje pluizenbol presenteren.

Hoofdkantoor

De verrassing is zoals altijd ver te zoeken. Het kopieergedrag van supermarkten komt het beste aan het licht in de aanloop naar een WK of EK voetbal. Dat gegeven onderstreept  marketingexpert Marnix Bügel van de Marketing Intelligence Company, die zaterdag zijn beklag doet in Distrifood over de WK-spaaracties. Volgens Bügel lijkt het erop dat de mensen op de hoofdkantoren pas een paar maanden geleden ontdekten, dat er een WK zat aan te komen.

Super de Boer

Super de Boer onderscheidde zich ooit wel, toen het partner was van de KNVB. De formule had het recht om de gezichten van de voetbalhelden te gebruiken. Zo herinneren we ons Jan Brouwer die trots in een weiland werd geflankeerd door Klaas Jan Huntelaar en Giovanni van Bronckhorst. Het contract van de voetbalbond met Super de Boer liep in 2008 echter af.

Gouden generatie

Als er één formule is, die in dit gat zou moeten springen, dan is het Albert Heijn. De marktleider heeft al de rechten over de eredivisie. Door die overeenkomst brengen steeds meer klanten Albert Heijn in verband met voetbal. Nu een ‘gouden generatie’ zich vooraf schaart tot de kanshebbers voor goud op het WK, zou juist Albert Heijn kunnen scoren met het portretrecht, en zo nog verder afstand nemen van de concurrentie die elkaar blijft kopiëren.

Reageer op dit artikel