artikel

Testen maken mens niets wijzer

Formules

Wat moet een consument nou eigenlijk met al die testen van voedselproducten, zoals afgelopen week de hamburgers en de groenten? Word je er wijzer van? Voorbeeld: De hamburgers van de Keurslager en de diepvriesburger van C1000 bevatten het minste vet, maar die van de Lidl is het minst zout (1,1 gram). Wat is nu beter?

Testen maken mens niets wijzer

De ene consument is immers gebaat bij minder zout, de ander bij minder vet. Maar vet geeft ook smaak aan een product. Dus wat is een betere hamburger. Een flauwe, een magere of een lekkere?

Diepvries

Verder valt er in de hamburgertest van de Consumentenbond te lezen dat diepvrieshamburgers gemiddeld minder verzadigd vet bevatten. Maar de perceptie van de consument is toch dat diepvriesvlees kwalitatief minder is dan vers vlees?

Keurslager

De hamburgers van de Keurslager staan bovenaan in de test, maar van dit vlees zijn de ingrediënten helemaal niet bekend, schrijft de Consumentenbond. Is het varken, kip, rund of een combinatie van alle drie? Zijn het hamburgers uit één spierstuk, of hamburgers gemaakt van vleessnippers? Dát is nou juist informatie die voor een consument van belang is. Word je immers ziek van een Keurslagerburger, dan is het wel fijn om te weten wáár de bron van de besmetting zit? Gebruik je vlees van één dier, dan is de bron gemakkelijker te traceren dan wanneer er vleessnippers van verschillende dieren in zit.

Wel kopen of niet kopen?

Hetzelfde geldt voor de test van groenten. Volgens de Consumentenbond bevatten blik- en potjesgroenten vaak te veel zout en liggen de gehaltes boven de grens die het Voedingscentrum aanbeveelt. Niet kopen dus, zou je zeggen.

Maar als je verder leest, dan blijkt uit dezelfde test dat groenten uit pot of blik ‘even gezond’ zijn als verse en diepvriesgroenten. De verschillen in hoeveelheden vitaminen en mineralen blijken namelijk miniem. Wel kopen dus?

Smaak

Daarnaast wordt de kwestie smaak in dit soort testen niet belicht. Terwijl een consument (ook al wordt hun leven zo langzamerhand bepaald door gezondheidsgoeroes) in de supermarkt toch nog altijd een product koopt omdat hij iets ‘lekker’ vindt.

Aan de andere kant, valt smaak eigenlijk niet te testen. Smaak is subjectief. Smaak is immers heel persoonlijk.

Subjectief

Smaak is waarneming (kinderen vinden wortels lekker omdat ze oranje zijn en spruitjes vies omdat ze groen zijn). Smaak is afkomst (Nederlanders houden van stamppot, Marokkanen van couscous). Smaak is opvoeding (keek je op zondag naar Studio Sport met een magnetronmaaltijd op schoot of pas nadat je had gesmikkeld van de sudderlapjes bij oma?) Smaak is herinneringen (móest je vroeger die bruine bonen koste wat het kost doorslikken, dan is de kans groot dat je bruine bonen later vies vindt).

Scheermesjes

De vraag is dus wie er het meeste baat heeft bij consumententesten zoals hierboven beschreven.

Dan toch maar liever de Kassa-test, deze week, over dames-scheermesjes. Daarvan hoef je namelijk alleen maar te weten of ze de benen glad maken. En daar valt niets subjectiefs over te melden. Of je moet van behaarde benen houden natuurlijk…

Reageer op dit artikel