artikel

Het echte wereldkampioenschap

Formules

Op 14 juni 2010 speelt het Nederlands elftal zijn eerste wedstrijd op het wereldkampioenschap voetbal. De échte strijd begint echter al maanden eerder.

Het echte wereldkampioenschap

Nederland staat aan de vooravond van een nieuwe oranjekoorts.

Anders dan de Mexicaanse griep is dit wel een virus dat het grootste deel van

Nederland gaat treffen. Zeker als blijkt dat het Oranje van bondscoach Bert van

Marwijk de eerste wedstrijden goed doorkomt en het lijkt of Nederland

daadwerkelijk kans maakt op de wereldtitel.


Oranjesucces

De échte strijd om oranjesucces begint echter al maanden

eerder. Het is de strijd tussen brouwers, frisdrankfabrikanten, snackmakers en

andere foodleveranciers om de extra omzet van de naar het Nederlands elftal

kijkende massa binnen te halen. Daartoe worden speciale reclamecampagnes, de

voetballers zelf en vooral premiums ingezet. Het is een mooie, creatieve strijd

die voor foodwatchers minstens zo interessant is om te volgen dan de

daadwerkelijke wedstrijden.


Achter gesloten deuren

Waar in het voetbal wordt gewerkt met besloten trainingen om

in het geheim nieuwe varianten van hoekschoppen en vrije trappen te oefenen, zo

beschermen de foodfabrikanten hun initiatieven ook alsof het staatsgeheimen

zijn. De meesten willen best toegeven met een speciale actie te komen, maar

over de inhoud doet men er het zwijgen toe. Je moet de tegenstander niet wijzer

willen maken dan hij al is.


Tegenvaller voor Heineken

Op dat vlak was er vandaag een tegenvaller voor Heineken. De

directeur van een fabrikant van promotieartikelen klaagt in Het Financieele

Dagblad over het feit dat de WK-gadget van de brouwer van hen is afgekeken. Het

zou hierbij gaan om een helm die is geïnspireerd door de traditionele Zuid-Afrikaanse

makaraba-helm, die volgens bronnen pretpet of flettepet gaat heten.


Buitenspelval

De concurrentie zal ongetwijfeld de oren hebben gespitst bij het horen

van dit nieuws, terwijl Heineken zich in stilzwijgen hult. De vroege onthulling

van de WK-gadget lijkt een eigen doelpunt voor Heineken. Of was het allemaal

een goed opgezette buitenspelval en komt de brouwer rond het WK met iets heel

anders? Die kans lijkt groter dan dat het échte Oranje de wereldtitel wint.

Reageer op dit artikel