artikel

Aldi en Lidl grijpen naast SdBuit

Formules

Aldi en Lidl grijpen naast SdBuit

Tom Heidman heeft z’n zin gekregen. Eind november drukte de topman van C1000 Jumbo op het hart vooral geen winkels te verkopen aan de discounters.

‘Ik wil wel met de pet langs fabrikanten gaan om een ton op te halen voor elk filiaal dat niet naar Lidl gaat. Als we Lidl sterker maken, creëren we ons eigen paard van Troje’, aldus Heidman in november op het najaarscongres van EFMI Business School. De Schuitema-directeur ziet Lidl als voornaamste bedreiging voor groei van het middensegment. Woorden die ze in Veghel blijkbaar in hun oren hebben geknoopt, nu Jumbo de discounters buitenspel heeft gezet. Iets wat ze zullen ontkennen bij Jumbo, maar het is wel erg opvallend dat de boedel is verdeeld onder partijen die geen tot weinig schade aan kunnen richten.

Afvoerputje

Heidman is niet de enige binnen C1000 die de discounters ziet als een gevaarlijke opponent.
Diverse C1000-ondernemers uitten in februari hun bezorgdheid in Distrifood over de opkomst van Aldi en Lidl. ‘Er zullen nog heel wat winkels via het afvoerputje richting de discounters stromen. De felle lokale strijd is niet voor iedereen vol te houden’, was het commentaar van één van de bezorgde ondernemers.

Nielsen

Ook Nielsen onderstreepte in maart de opkomst van Aldi en Lidl. De helft van de supermarktformules moesten in 2009 winkels inleveren, maar de discounters hoorden juist bij de formules die meer winkels openden. Lidl groeide, samen met Albert Heijn, met elf nieuwe vestigingen vorig jaar het hardst. Lidl ging van 317 naar 328 filialen. Aldi volgde op de voet met tien extra winkels en heeft nu 473 vestigingen.

Consumenten

Tel daarbij op dat de populariteit van Lidl onder consumenten stijgt. De discounter is bijvoorbeeld al goed voor 7 procent van de agf-verkopen in supermarkten. Het omzetaandeel in agf van 7 procent is veel hoger dan het totale marktaandeel van 5 procent dat Lidl in Nederland heeft. De waardering die Lidl-klanten hebben voor het versaanbod van de discounter bleek ook al uit het Versrapport 2009 van GfK. In agf staat Lidl daarin op plek drie.

Afleggen

De discounters staan normaal gesproken vooraan als Jumbo van te kleine winkels af wil. Dat is nu waarschijnlijk ook het geval geweest, maar ze zijn deze keer de deur gewezen. Een teleurstelling voor de discounters, die nu moeten wachten om te profiteren wanneer concurrenten van nieuwe Jumbo’s het lokaal afleggen.

Reageer op dit artikel