artikel

Wat zijn we toch goedgelovig

Formules

Wat zijn we toch goedgelovig

Tweederde van de Nederlanders herkent het anti-kinderarbeidkeurmerk. Het logo inspireert de consument zo’n product te kopen, omdat het zonder kinderarbeid is gemaakt. Bijna eenderde van die mensen is zelfs bereid meer voor zo’n product te betalen dan voor eenzelfde product zonder keurmerk.

Deze opinie is voorzien van het Distrifood-keurmerk.

Tweederde van de Nederlanders herkent het anti-kinderarbeidkeurmerk. Het logo inspireert de consument zo’n product te kopen, omdat het zonder kinderarbeid is gemaakt. Bijna eenderde van die mensen is zelfs bereid meer voor zo’n product te betalen dan voor eenzelfde product zonder keurmerk.

Verzonnen

Mooi bericht, maar zo’n anti-kinderarbeidkeurmerk bestaat helemaal niet. Het is verzonnen door de makers van de Consumentengids, het maandblad van de Consumentenbond. Die tonen in het aprilnummer glashard aan hoe goedgelovig de klant is. Een logo dat één of ander goed doel aangeeft, is al voldoende om in de val te trappen. Slechts 17 procent van de ondervraagden had in de gaten dat het doorgestoken kaart was en merkte op dat het logo helemaal niet bestaat.

Blindelings

De Consumentengids heeft duidelijk de vinger op de zere plek gelegd. Klanten vertrouwen blindelings op een keurmerk. Ze gaan ervan uit dat er een instantie achter zit die het goed met de wereld voor heeft. Het nepkeurmerk van de anti-kinderarbeid scoort bijvoorbeeld bijna net zo goed als het Beter Leven-keurmerk en het stempel van de Dierenbescherming, twee echte keurmerken. Zeven op de tien Nederlanders denkt dat een bedrijf een vergunning moet hebben voor het plaatsen van een keurmerk. In de praktijk is echter slechts een handjevol logo’s onder controle van de overheid.

Kappen

Keurmerken zouden de kritische klant moeten helpen bij het maken van keuzes. De voorgekauwde keuzes maken hem echter kritiekloos. Er zijn inmiddels zoveel logo’s dat er kan worden gesproken van een keurmerkoerwoud. Het anti-kinderarbeidkeurmerk toont aan dat we moeten kappen met keurmerken.

Reageer op dit artikel