artikel

Luidt Campina einde regio-merk in?

Formules

Luidt Campina einde regio-merk in?

Friesland Campina wint marktaandeel in Noord-Nederland. In december startte de zuivelreus een campagne om Friesland, Drenthe en Groningen te veroveren. Het beconcurreert daarmee ex-dochter Friesche Vlag. Neemt de kracht van regionale merken af?

 

Een aantal jaren geleden was het nog onmogelijke dat een supermarkt in Friesland geen dagverse zuivel van Friesche Vlag zou verkopen. Klanten zouden massaal weglopen. Anno 2010 lijkt het tij gekeerd. Campina krijgt als dagvers zuivelmerk steeds meer voet aan de grond in de noordelijke provincies en dat terwijl concurrent Arla Foods het merk voor tien jaar in licentie kreeg bij de overname van de melkfabriek in Nijkerk.

Spel

‘Vroeger zag je dat er een grens liep door Nederland. In het Noorden verkochten ze Friesche Vlag en in het Zuiden Campina. Supermarkten stapten ook niet zo snel over, maar dat spel is veranderd’, vertelde ceo Cees ’t Hart van Friesland Campina woensdag bij de presentatie van de eerste jaarcijfers van het fusiebedrijf. ‘We zien nu ook dat we met het merk Campina in het Noorden meer distributie krijgen.’ Het zuivelconcern profiteert daarmee van de afnemende trouw aan A-merken. Dezelfde trend die de huismerken al jaren de wind in de rug geeft.

Aanboren
Deze ontwikkeling betekent voor merken met een sterke regionale link dat ze op hun hoede moeten zijn. Neem een pilsmerk als Grolsch. Sterk in oostelijke helft van Nederland, maar in de Randstad een beduidend kleinere speler. De Enschedese brouwer moet blijven investeren om te voorkomen dat het merk zal wegzakken. AB Inbev toont met Jupiler dat een regionaal merk ook nieuwe markten kan aanboren. Dit Belgische pilsmerk was tot een paar jaar geleden alleen te krijgen in supermarkten en voetbalkantines in Limburg en Noord-Brabant. Nu is het in Nederland een landelijke speler en sponsor van de Eerste Divisie.

Behoedzame
Jupiler bewees dat je met een strategie van behoedzame groei – een landelijke campagne kwam pas toen het merk hier al groot was – in vrij korte tijd een stevige positie kan opbouwen. Dit moet Arla Foods – de huidige eigenaar van Friesche Vlag – moed geven. Zetten we straks massaal een pak Arla-vla op tafel?

 

 

 

Reageer op dit artikel