artikel

Laat het vooral ‘damn tasty’ blijven

Formules

Laat het vooral ‘damn tasty’ blijven

Er gaat geen tegenwoordig geen dag voorbij of supermarkten, fabrikanten van A-merken en andere partijen in de foodbranche proberen consumenten te vertellen hoe druk ze wel niet zijn met het verbeteren van de wereld.

Vandaag was het weer zo’n dag. Zo rectificeert Super de Boer in het maartnummer van het eigen consumentenblad Lekker Leven een artikel over biggetjes en varkens uit het februarinummer. Dit om Wakker Dier tevreden te houden en het vriendelijke imago te redden. Jumbo plaatst tassenbollen in alle winkels en Superunie stelt extra residu-eisen van zijn leveranciers. Drankenmerk Crystal Clear (Vrumona) heeft met ontwikkelingsorganisatie Plan Nederland het Women in Control Fund opgericht. Het geld dat wordt opgehaald met workshops gaat naar vrouwen in Ghana en Nepal. De boodschap: ‘Jij een inspirerende workshop, zij een kans op een toekomst!’

Beloning

Unilever-topman Paul Polman maakte onlangs bekend dat ieder bedrijf zich moet richten op een voortdurend vriendelijk bombardement. Hij liet weten dat bedrijven die duurzaamheid omarmen en het deel laten uitmaken van hun bedrijfsstrategie, daarvoor worden beloond met hogere groeicijfers en lagere kosten. Volgens Polman is er domweg geen weg meer terug.

Pizza

Het groene virus heeft inmiddels ook vat op de wereld van de lekkere trek. New York Pizza zegt van het ongezonde imago dat pizza’s hebben af te willen. De pizzabezorger wil niet in hetzelfde rijtje als fastfood worden geplaatst en kiest daarom voor een duurzamer en gezonder product met minder zout en e-nummers en verse ingrediënten. De oude slogan ‘Damn Tasty’ maakt bij New York Pizza plaats voor ‘Freakin’ Fresh’. De nieuwe strategie is ingegeven door de trend dat de consument steeds meer gaat letten op zijn gezondheid en kiest voor duurzame producten, aldus het bedrijf. Door die stortvloed van mooie bedoelingen is het nu natuurlijk wachten op de tegentrend dat consumenten geen zin meer hebben in die voortdurende goed nieuws-show. Een bijdrage aan een betere wereld is mooi, maar voedsel moet vooral ‘damn tasty’ blijven.

Reageer op dit artikel