artikel

Waarom Albert Heijn V&D moet kopen

Formules

Waarom Albert Heijn V&D moet kopen

AMSTERDAM – Twee van de belangrijkste winkelmerken in Nederland staan in de etalage. Maxeda wil Bijenkorf en V&D verkopen. Die laatste keten heeft een dochter in huis die de aandacht van Ahold zou moeten trekken.

Ooit waren het kroonjuwelen in de Nederlandse winkelstraten. Warenhuizen

waren een belangrijke reden waarom consumenten naar het centrum van de stad

kwamen. Intussen zijn de warenhuizen links en rechts ingehaald. Supermarkten, brandstores

en non-foodketens hebben omzet en bezoekers weggetrokken. Dit geldt vooral voor

V&D, dat intussen al bezig is met zijn zoveelste ombouwoperatie om de

formule uit het slop te trekken.


Retailevenement

Bijenkorf is een ander verhaal. De Drie Dwaze Dagen zijn een retailevenement

waarvoor geen equivalent bestaat in de supermarktsector. Consumenten hebben de

dagen al lang van te voren omcirkelt in de agenda’s en de dagen zelf zijn een

goudmijn voor sociologen die onderzoek doen naar de hebberigheid van de moderne

mens. Bijenkorf lijkt dus in eerste instantie een interessantere prooi dan het

veel grotere V&D.


Shop-in-shops

Die laatste formule probeert uit het slop te komen met veel shop-in-shops

van merken en andere winkelketens. Daarmee verandert het karakter van het

warenhuis. Door anderen verantwoordelijk te maken voor assortiment,

voorraadrisico en omzet is het warenhuisbedrijf onderhand een verhuurder van

winkelruimte aan het worden.


Succesvol horecaconcept

Uitzondering is het zeer succesvolle horecaconcept La Place. Onder leiding

van de inspirerende topmanager Paul Bringmann is La Place intussen V&D

ontgroeid met onder meer school-, evenements- en bedrijfscatering, losse

vestigingen en wegrestaurants. Met meeneemmaaltijden, een bestelservice via

internet en de dienst met kant-en-klare feestdagenmenu’s gaat La Place bovendien

in toenemende mate de strijd aan met de supermarkten.

Hema en Moberg
Bij de verkoop van Hema door Maxeda enkele jaren geleden toonde Ahold onder

leiding van topman Anders Moberg nadrukkelijk belangstelling. Naar verluid was

het feit dat Moberg in de organisatie verder niet gesteund werd een reden voor

zijn vertrek. De alliantie tussen Ahold en Hema had twee van de belangrijkste

retailmerken van Nederland onder één dak gebracht, wat zonder meer een

interessante combinatie was geweest.


Investeringen in foodservice

In een recent rapport beschrijft Rabo Securities weer eens dat Ahold er de

komende periode goed aan zou doen te investeren in foodservice. De deskundigen

van de Rabobank zien daarbij een overname van Sligro als een interessante

optie. Niets wijst er echter op dat het enthousiasme van de Rabo-bankiers wordt

gedeeld door aandeelhouders en management van Sligro.


Kartelwaakhond

Veel van de voordelen die Sligro biedt, gelden ook voor La Place. Je kunt

zelfs redeneren dat La Place veel dichterbij consumenten staat en met zijn

concept en maaltijden zelfs een rol kan gaan spelen in de winkels van Albert

Heijn. Ahold krijgt er bovendien een dochter bij waarover kartelwaakhond NMa

geen kritische vragen kan stellen. Voordeel is bovendien dat Ahold er anders

dan bij Sligro geen groothandelsactiviteiten bij krijgt. Die had Ahold in de

vorm van Deli XL juist een paar jaar geleden afgestoten.


Sprookjeshuwelijk

Albert Heijn en La Place, het klinkt als een sprookjeshuwelijk. Jammer

dat er ook nog warenhuizen bijhoren.

 

 

Reageer op dit artikel