artikel

SdB schiet zichzelf in de varkensvoet

Formules

AMSTERDAM – Super de Boer trok de afgelopen dagen de aandacht vanwege een wel erg optimistisch artikel in het blad Lekker Leven over het varkensvlees van ‘blije biggen’. Weer scoort de supermarktsector een eigen doelpunt in de discussies met allerhande organisaties die opkomen tegen dierenleed.

SdB schiet zichzelf in de varkensvoet

Supermarkten zijn de grootste verkopers van levensmiddelen in

Nederland. Zij bepalen grotendeels wat er in Nederland op het menu staat. Geen

wonder dat actiegroepen als Wakker Dier regelmatig over de rug van de

supermarktsector de publiciteit zoeken. Het is vaak makkelijk scoren bij media

die de aanklachten van de milieuclubs met graagte opschrijven. Alleen al het

dreigen met rechtszaken is vanwege de vele negatieve publiciteit voor

supermarkten reden om in te binden. Het lijkt wel of er iedere week op dit vlak

weer een nieuw onderwerp opduikt.


Erg makkelijk

Zo af en toe maakt de supermarktsector het de milieuclubs

echter wel erg makkelijk. De cover van het laatste nummer van het Super de

Boer-klantenblad Lekker Leven toont pontificaal een fris uitziende boer die

twee lieftallige biggetjes in zijn armen draagt. In het blad zelf volgt een

artikel over de levensomstandigheden van varkens enkele weken voor ze in de

schappen van SdB liggen. Een artikel dat niet geheel op waarheid berust.


Virtuele schandpaal

Wakker Dier hoefde niet te worden wakkergeschud en kwam per

direct in actie met persbericht, aankondiging van kort geding en de virtuele

schandpaal op de proppen. Super de Boer had weinig andere keuze dan op de knieën gaan. Uit de

digitale editie werden de pagina’s verwijderd, het bedrijf beloofde

rectificatie in het volgende nummer en erkende in een overleg inderdaad fout te

zitten.


Laven aan publiciteit

Daarmee was de kous natuurlijk niet af. Milieuclubs als

Wakker Dier laven zich aan de publiciteit die door dit soort affaires ontstaat

en melkt deze dan ook maximaal uit. Het aangekondigde kort geding gaat vooralsnog

natuurlijk gewoon door en de eis is een veel bredere rectificatie van het

artikel.


Voorzet inkoppen

Het kort geding staat voor eind deze maand op het programma.

De uitkomst doet daarbij eigenlijk niet ter zake. Wakker Dier heeft een stevige

golf aan publiciteit gescoord voor zijn doeleinden en kan tevreden achterover

leunen. Veel moeite heeft men daar overigens niet voor hoeven doen. De

publicatie van Super de Boer was zo onhandig dat Wakker Dier het voorzetje

alleen maar in hoefde te koppen.


Vergrootglas

De supermarktbranche zal zich ermee moeten verzoenen dat het onder het

vergrootglas ligt bij clubs als Wakker Dier. Het is al lastig genoeg om deze

publiciteitsmachines te weerstaan als supermarktketens in hun recht staan met

een claim. Wakker Dier en Co zijn meesters in het bespelen van de media en de sentimenten van consumenten. Dit soort eigen doelpunten kunnen de supermarkten derhalve missen als

kiespijn.

Reageer op dit artikel