artikel

Einde van de Piekema-mythe

Formules

Einde van de Piekema-mythe

Harry Piekema treedt vanavond uit de schaduw. Voor het eerst komt de ‘AH-bedrijfsleider’ buiten een reclamespotje van Albert Heijn op televisie. Daarmee wordt een mythe doorgeprikt.

In het programma Willem Wever van de NCRV laat Piekema een

jongetje zien hoe een reclamespotje wordt gemaakt. Een ommekeer in het beleid,

want Albert Heijn deed er de afgelopen jaren alles aan om te voorkomen dat het

grote publiek zou merken dat de bedrijfsleider in werkelijkheid gewoon een

acteur is. Zo was contractueel vastgelegd dat Piekema geen interviews mag geven

aan de media en is de 50-jarige acteur verder onzichtbaar voor het grote

publiek.


Iconen uit de levensmiddelenreclame

Sinds 2003 is hij bijna exclusief van Albert Heijn en speelde

hij de hoofdrol in bijna veertig reclamespotjes. Daarmee is hij uitgegroeid tot

één van de belangrijkste iconen uit de geschiedenis van de

levensmiddelenreclame. De vergelijking met klassieke boegbeelden als Cora van

Mora, Petje Pitamientje, Japie van Kingcorn en Martine Bijl van Hak dringt zich

op. Zoals veel consumenten denken dat Cora ook daadwerkelijk bij de

snackfabriek werkt, denkt een groot deel van Nederland dat Harry als hij niet

in de reclame zit de vakkenvullers in zijn filiaal aanstuurt.


Hamm & Hoppa

Voordat hij in de huid van de AH-bedrijfsleider kroop,

speelde Piekema als acteur wat kleine rollen op televisie, was onderdeel van

het clowns-duo Hamm & Hoppa en was in het theater te zien. AH-bedrijfsleider

Harry is echter de rol van zijn leven. Het menselijke gezicht dat hij aan de

marktleider geeft, wordt door sommige analisten zelfs gezien als een factor bij

de snelle groei van Albert Heijn de afgelopen jaren. Dat is lastig te bewijzen,

maar zijn optredens dragen zonder meer bij aan een sympathieker imago voor de

marktleider.


Entertainmentgoeroe

Eén van de fans van Piekema is Joop van den Ende. De

entertainmentgoeroe liet tijdens zijn optreden in Zomergasten van de VPRO

enkele jaren geleden een reclamespotje van Albert Heijn zien. ‘Het is een

acteur met een ongelooflijk talent. Iedereen in het vak praat over hem. Ik kan

enorm van zijn timing genieten. Hij beeldt het karakter van de

supermarktmanager prachtig uit en daardoor komt de boodschap over.’


Mooie publiciteit

Het programma Willem Wever is een goedbekeken programma dat al jaren op

televisie antwoord geeft op vragen van kinderen. Het optreden van Piekema betekent

mooie publiciteit voor Albert Heijn, vooral nu de Nederlandse jeugd weer

massaal aan het sparen van voetbalplaatjes is geslagen. Het betekent echter ook

het einde van de mythe, waarin AH zijn bedrijfsleider beschermde tegen

nevenoptredens. Gelukkig is Cora van Mora er nog.

Reageer op dit artikel