artikel

Alcoholban voor supers aperte onzin

Formules

Alcoholban voor supers aperte onzin

Supermarkten moeten nog beter hun best doen om te voorkomen dat jongeren met alcohol de winkel uit lopen. Toch zou een verkoopverbod voor alcohol nergens op slaan, want de slijters maken van de leeftijdscontrole al net zo’n zooitje als de supermarkten.

 

Het is een veel gehoord argument van organisaties als de Stichting Alcohol Preventie (STAP), diverse politici en andere instanties die zich met jongeren bezig houden. Haal bier, wijn en andere alcoholische dranken uit de supermarkt en de alcoholconsumptie onder jongeren zal zienderogen dalen. Als alcohol alleen nog via de slijterijen mag worden verkocht , kunnen de controles veel stringenter worden uitgevoerd.

Gouden argument

Het CBL en andere lobby-organisaties hebben sinds vandaag een gouden argument in handen, waarmee ze de vloer kunnen aanvegen met eventuele plannen voor een verkoopverbod van alcohol in de supermarkten. Slijterijen – die in dat geval binnen het retailkanaal het alcoholmonopolie krijgen – blijken in de praktijk namelijk even beroerd te controleren op leeftijd als de door anti-alcoholfundamentalisten zo vervloekte supermarkten. Een alcoholban voor de supermarkten is daarom aperte onzin.

Belabberde controles

Uit onderzoek dat is uitgevoerd door de Universiteit Twente en het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid blijkt namelijk dat zowel in de supermarkt als de slijterij meer dan de helft van de 15-jarigen gewoon zijn biertje, wijntje of breezertje meekrijgt. De afgelopen twee maanden lieten zij 15-jarige jongeren bij 300 verkooppunten in de regio alcohol kopen. In 65,5 procent van de gevallen kregen de jongeren alcohol mee. Van de supermarkten geeft 57 procent zonder problemen alcoholische drank mee aan een 15-jarige proefkoper. De proefpersonen in het onderzoek kregen bij 55 procent van de slijters ook gewoon de gewenste drank mee. De horeca doen het zelfs nog beroerder.

Draconische maatregelen

Het onderzoek bewijst dat niet de aard van het verkooppunt bepaalt of en hoeveel jongeren aan drank kunnen komen, maar dat het succes afhangt van het controlebeleid. Een tweede conclusie – die de supermarktorganisaties minder zal bevallen – die getrokken kan worden, is dat het alcoholbeleid van de supermarkten nog steeds zo lek is als een mandje. Zolang ze dat niet beter op orde hebben, hangen draconische maatregelen vanuit de overheid – hoe onzinnig ze soms ook mogen klinken – nog altijd als een zwaard van Damocles boven de supermarkten.

Lees ook:

Drank mee kinderspel in Zuid-Holland

 

 

Reageer op dit artikel