artikel

Whole Foods toch recessieproof

Formules

NEW YORK – De Amerikaanse supermarktketen Whole Foods kampt met een negatief prijsimago. ‘Whole Paycheck’ is onder consumenten de bijnaam voor de biologische formule. Desondanks weet de retailer zich in de recessie staande te houden.

Whole Foods toch recessieproof

 

Whole Foods is misschien wel het meest besproken winkelconcept van voor de crisis. De formule mikt met duurzaam geproduceerde en biologische producten op de top van het foodsegment. Busladingen food- en retailmanagers reisden naar de Verenigde Staten (en Londen waar het één winkel heeft) om met eigen ogen te zien hoe deze nieuwe standaard eruit zag. Het is dan ook geen wonder dat de inrichting en design van Whole Foods en zijn combinatie van retail en horeca is terug te zien in nieuwe winkelconcepten over de hele wereld.

Flexibel
Bij de eerste symptomen van de kredietcrisis waren het de pessimisten die Whole Foods zware tijden voorspelden. Dit lijkt niet te gebeuren. De winkelformule lijkt toch flexibel genoeg om ook in te spelen op de recessie. Al een jaar voert de retailer een streng kostenbeleid. De resultaten over de vorige periode waren niet bijzonder goed: een vlakke groei ten opzichte van het vorige jaar. Wel bleef het bedrijf een grote omzetdip bespaard. Dinsdag komt het bedrijf met nieuwe cijfers. Marktvolgers voorspellen nu zelfs een lichte omzetplus.

Expansie
Hoe krijgt Whole Foods dat door elkaar? De retailer besloot bij de eerste tekenen van de recessie direct zijn expansieplannen fors naar beneden bij te stellen. Slechts de helft van de geplande zes nieuwe vestigingen werd daadwerkelijk geopend. Bovendien laat de formule zijn arbeidsintensieve winkels met grote oppervlakten los. In plaats van de zevenduizend vierkante meter die het doorgaans nodig heeft voor een supermarkt, zal het steeds vaker gebruik maken van een format van circa 2500 vierkante meter.

Value tours
Om zijn prijsimago te verbeteren greep Whole Foods naar oude vertrouwde marketingtechnieken als kortingsbonnen en voordeelaanbiedingen. Deze worden zeer intensief gecommuniceerd. Bedoeling van deze acties is om klanten erop te wijzen dat ze ook voordeel kunnen halen bij de formule. Om die reden werden ook de opzienbarende ‘value tours’ ontwikkeld. Hierbij leiden medewerkers klanten langs de schappen en wijzen daarbij op voordelige alternatieven en promoties.

Exodus
Met deze inspanningen is het Whole Foods gelukt om de door sommige analisten voorspelde exodus van klanten te voorkomen. Beleggers zien in de foodretailer zelfs een aantrekkelijke aandeel om de kredietcrisis mee te doorstaan. Het aandeel is sinds 1 januari van dit nieuwe jaar met 156 procent in waarde gestegen. Ter vergelijking: de traditionele supermarktketens Safeway en Kroger zagen hun aandelenkoers met 20 procent dalen.

 

 

Reageer op dit artikel