artikel

Tesco speelt met loyaliteit

Formules

Tesco speelt met loyaliteit

De Britse marktleider heeft voor zijn vaste klanten een leuke kerstsurprise bedacht. De 16 miljoen Clubcard houders kunnen al vòòr de Kerst een deel van hun bij de supermarktketen opgebouwde spaartegoed te gelde maken.

Tesco wil zijn klanten helpen te bezuinigen op de kerstaankopen. Het bedrijf heeft besloten om een groot deel van de tegoedbonnen die de Clubcard houders eigenlijk pas in februari volgend jaar tegemoet konden zien, nog vòòr de Kerst te versturen. In totaal gaat het om een bedrag van 74 miljoen aan tegoedbonnen.

Trouw

Officieel heet het dat Tesco op die manier zijn vaste klanten extra beloont voor de trouw die zij telkens weer voor de marktleider aan de dag leggen. En omdat Kerst haast per definitie een dure periode is, is december bij uitstek de maand waarin de klant die tegoedbonnen uitstekend kan gebruiken. Je zou bijna denken: het is zo logisch dat het raar is dat ze dat bij Tesco niet eerder bedacht hebben.

Minder kritisch

Natuurlijk hebben ze dat bij Tesco wel eerder bedacht, maar het was nooit nodig en wat niet nodig is, doe je niet.  Ook de  vaste klanten kijken doorgaans rond de christelijke feestdagen wat minder kritisch in de eigen portemonnee en laten het geld uitbundig rollen. Tot plezier van supermarkten die mega-omzetten draaien en prachtige marges behalen.

Salaris

Nu de komende kerstperiode de bestedingen naar verwachting wat minder uitbundig zullen zijn, acht Tesco de tijd rijp om in te grijpen. En dus krijgen de vaste klanten hun tegoedbonnen in december thuis gestuurd. Het is alsof je het salaris van februari alvast in december op je rekening overgemaakt krijgt, zij het wel dat je dat salaris alleen bij Tesco mag besteden. Critici zullen zeggen: mooie sigaar uit eigen doos, maar wel prachtig verpakt door Tesco. Marketeers zullen zeggen: geweldig bedachte strategie. U mag zelf doorhalen wat niet van toepassing is.

Reageer op dit artikel