artikel

50% korting nieuwe standaard

Formules

50% korting nieuwe standaard

Supermarkten smijten deze dagen met korting. De foodretailers maken het aan het begin van het nieuwe jaar nog bonter dan in het ‘actiejaar 2009’. Het weggeven van actieproducten met 50 procent korting is niet langer uitzondering, maar de nieuwe regel in actieland.

Wie de weekfolders van een groot aantal supermarktketens naast elkaar legt, kan maar tot één conclusie komen. Als je nu de keukenkastjes en voorraadkast niet volstouwt met houdbare levensmiddelen, ben je een dief van je eigen portemonnee. In januari 2009 was C1000 nog uniek met de felheid van zijn Euroweken-actiecampagne. Andere formules gingen volop in de strijd mee, maar maakten het niet zo bont als de nummer twee in de Nederlandse foodsector.

Iedereen doet mee

Nu heeft C1000 nog steeds een messcherpe folder met een onderscheidend actiemechanisme, maar het totale actievoordeel zal niet veel meer afwijken van dat van de meeste concurrenten. AH komt opnieuw met 50 procent korting. Nu doen echter ook onder meer Super de Boer, Supercoop, Deen, Dekamarkt, Vomar, Poiesz, Jan Linders en ook Kruidvat en Etos mee met het weggeven van het tweede artikel. Lidl claimt op zijn weekfolder zelfs producten (non-food) met 60 procent korting te verkopen. Kortom; de supermarkten apen elkaar massaal na en zullen dan ook nauwelijks klanten en marktaandeel van elkaar weten af te snoepen. Aldi is hierop een uitzondering. De discounter negeert het actiegeweld en komt met een reguliere folder op de proppen.

Gratis producten Jumbo

Ook Jumbo geeft producten gratis weg. De gele prijsvechter kiest echter voor een andere aanpak dan de andere supermarkten. Jumbo geeft bij aankoop van vijftien verschillende artikelen een bijpassend huismerk-artikel gratis mee. Zo ontvangt de Jumbo-klant gratis een pak vriesverse boerenkool bij aankoop van een Unox rookworst of Vlaamse frites bij Calvé snacksauzen.

Zorgen voor ondernemers

De consument is de grote winnaar van het onderlinge actiegevecht. Op de hoofdkantoren zal menig formulemanager zich deze dagen toch eens achter de oren krabben. Want als je zelfs door producten gratis weg te geven of met 50 procent af te prijzen niet meer onderscheidend bent, hoe win je dan wel de slag aan het prijsfront? Overigens zullen de formulemanagers het smijten met korting in eigen portemonnee niet zozeer voelen. Dat is anders voor de zelfstandig ondernemers. Zij zullen gezien het margeverlies en de drukte op de winkelvloer smachten naar de doorgaans rustige maand februari.

 

 

 

Reageer op dit artikel