artikel

Zelfs bij Jumbo snappen ze AH niet

Formules

VEGHEL – Na veelvuldige speculaties over een mogelijk hoger bod op Super de Boer is het er toch niet van gekomen. Dat tot opluchting en toch ook wel verbazing van de familie Van Eerd. Want zelfs in Veghel rekende men erop dat Albert Heijn nog iets uit de hoge hoed zou toveren.

Zelfs bij Jumbo snappen ze AH niet

Frits van Eerd opende vrijdagmiddag op een speciaal ingelaste persconferentie in Rosmalen over de afronding van de overname van Super de Boer op een treffende wijze. ‘Ik voel me… (stilte) ontzettend opgelucht’, opende de Jumbo-directeur. Evenals Carel van Eerd, thans voorzitter van de raad van commissarissen, had Van Eerd de afgelopen weken in grote spanning gezeten. ‘U zult begrijpen dat ik barst van de adrenaline. Tussen signing en closing van de overname (de periode tussen 18 oktober en 18 december, red.) kan van alles gebeuren. Wij blijven tenslotte allemaal concurrenten van elkaar.’

Waarom geen tachtig?

Carel van Eerd gaf na afloop van de persconferentie aan dat de familie vooral vanuit de hoek van Albert Heijn nog een reactie verwachtte. Albert Heijn heeft volgens de oprichter van Jumbo nog weinig van de NMa te duchten, omdat het nog ver verwijderd is van de marktaandeelgrens van 40 procent. ‘Ze wilden er eerst veertig. Ik snap niet waarom Albert Heijn er niet tachtig wilde hebben, waarmee Sperwer zijn bod had kunnen verhogen. Gelukkig is het er niet van gekomen’, aldus Carel van Eerd. Hij bekende dat er in zijn eigen netwerk en dat van de andere commissarissen voortdurend is gepolst of er serieuze signalen waren voor een tegenbod. ‘Uiteindelijk bleef het bij enkele geruchten.’

Hogere marge

Van Eerd stipt daarmee een opvallend punt aan. Gezien de margeontwikkeling bij Albert Heijn – de operationele marge (omzet versus bedrijfsresultaat) ligt bij AH met 7,2 procent ruim drie keer hoger dan de 2,3 procent van Jumbo – kan de marktleider zich een aanmerkelijk hogere prijs veroorloven voor vestigingspunten dan de concurrentie. Bovendien beschikt moeder Ahold over een rijk gevulde oorlogskas. Desalniettemin beoordeelde AH een hoger bod als onaantrekkelijk. AH liet eerder weten slechts vijftig SdB-winkels interessant te vinden. Zelfs in Veghel heeft men moeite om die strategie te doorgronden.

 

Reageer op dit artikel