artikel

De dwaling over paling

Formules

Volgens het Productschap Vis moet de verkoop van paling juist niet worden stopgezet, als je de paling voor uitsterven wil behoeden. Vandaar dat het productschap kritiek uit op ál die supermarktorganisaties die besluiten geen paling meer te verkopen.

De dwaling over paling

 

Wat was Greenpeace, en al die andere mensen en organisaties die het milieu en de biodiversiteit een warm hart toedragen blij toen Albert Heijn deze week eindelijk ook het besluit nam om geen paling meer te gaan verkopen. Weliswaar pas per medio 2010.  De trotse marktleider volgt hiermee het voorbeeld dat vele andere supermarkten daarvoor al hadden gegeven.

Schijnoplossing
Maar nu komt het Productschap Vis opeens met kritiek op het besluit van supermarkten om geen paling meer te verkopen. Het is een schijnoplossing, zegt het productschap. Het vist liever door op jacht naar de laatste paling, in plaats van maatregelen te nemen voor herstel van de aalstand en het inrichten van een verantwoorde palingvisserij.

Niet blij
De ondernemers in de visserijsector – de achterban van het productschap – heeft samen met het Ministerie van LNV een nationaal aalbeheerplan opgesteld. Dit is goedgekeurd door de Europese Commissie. Maar het productschap is helemaal niet blij met de beperkte financiële bijdrage vanuit Den Haag en Brussel. En dus komt het tot de dwaling dat er juist wél veel paling moet worden verkocht.

Opvissen en opeten
De palingsector zélf moet het herstel van de palingstand financieren, maar waar moet dat geld vandaan komen? De politiek houdt de hand op de knip. En dan gaan ook nog die supermarkten geen paling meer verkopen! Het moet niet gekker worden. Dus opvissen en opeten die paling. Zodat de bedrijven in de palingsector genoeg verdienen om de paling te redden. Zo redeneert het productschap.

Symboolpolitiek
Ik kan me niet anders voorstellen dat dit pure symboolpolitiek is van het productschap, om aandacht te vragen voor de hun inziens financieel onvoldoende en niet structurele onderbouwing van het herstelplan. Een proefballon om discussie uit te lokken. Als dit niet zo is, dan is dit idee totaal onverantwoord en een productschap onwaardig.

 

 

Reageer op dit artikel