artikel

AH XL wijst planologen de weg

Formules

AH XL wijst planologen de weg

AH XL heeft twee keer zelfstandig meegedraaid in het Kerst- en Zomerrapport van Foodmagazine. Beide malen liet de formule alle concurrenten achter zich. Daarmee geven consumenten een duidelijk signaal af aan de planologen in Nederland.

Consumenten

die hun foodaankopen in een grote winkel wilden doen met veel parkeerplaatsen,

een ruim assortiment en brede gangpaden konden tot enkele jaren geleden

eigenlijk louter terecht bij bedrijven als Makro. De zelfbedieningsgroothandels

waren weliswaar niet bedoeld voor gewone klanten, maar iedereen kon en kan wel

aan zo’n pasje komen. De groothandels hoeven zich niet aan de strenge

vestigingswetten van supermarkten te houden en kunnen zo voor valse

concurrentie zorgen.

Grote oppervlaktes
Voor de

supermarktketens was het jarenlang lastig om grote oppervlaktes te bemachtigen

voor bovengemiddelde vestigingen. Konmar had er een uitstekende formule voor,

maar werd ernstig gehinderd door een gebrek aan vestigingspunten en

uiteindelijk de nek omgedraaid door wanbeleid binnen het toenmalige Laurus. Vanaf

2002 dook Albert Heijn in het gat en intussen zijn er verspreid over Nederland

zo’n dertig, waarbij de overname van die oude Konmar-winkels voor de

belangrijkste groeispurt zorgt.

Famila vergeefs

Het

verwerven van nieuwe vestigingspunten valt ook Albert Heijn niet makkelijk. Bij

de opening van de eerste vestiging werd het doel van vijftig XL-winkels genoemd

en daar zit het bedrijf nog steeds niet aan. De planologen van gemeenten,

provincies en al die andere regulerende instanties die Nederland rijk is,

houden nog namelijk altijd niet van de grotere supermarkt. Dick Boer klaagde hier al regelmatig over. De voortdurende,

vooralsnog vergeefse, pogingen van het Duitse Famila om in Nederland voet aan

de grond te krijgen zijn daar een verder bewijs voor. Angst voor verstoring van

het evenwicht op de lokale retailmarkt en angst dat weidewinkels voor leegloop

van de stadscentra zorgen, zijn daar voor een belangrijk deel debet aan. Ook de vele aangespannen procedures door concurrenten spelen een rol.

Keuze
In het net

gepubliceerde Kerstrapport van Foodmagazine scoort AH XL het beste op het

gebied van netheid, vers, keuze en kwaliteit. Dat zijn voor een deel elementen

die op een groter winkeloppervlak ook makkelijker te realiseren zijn. Een Amerikaanse

kennis van mij bevestigt dit. Zij woont sinds twee jaar in Nederland en heeft

recentelijk één van de twee XL-winkels in mijn woonplaats ontdekt. Ze vindt de

winkels een verademing in vergelijking met de andere supermarkten. Het grote

assortiment en de ruimte in de winkel worden door haar bijzonder hoog

gewaardeerd.

Groot deel
Het door

GfK opgestelde rapport meet de opinie van vaste klanten over een formule. De

klanten van AH XL zijn dus tevredener over hun supermarkt dan de klanten van

welke andere supermarkt dan ook. Helaas kan een groot deel van Nederland nog

steeds niet kennismaken met de voordelen van grote supermarkten. Hun gemeente

werkt niet mee aan de vestiging van dit type winkel.

Concurrentie
Het wordt

tijd dat planologen, gemeenteraden en andere organen wat minder rekening gaan

houden met hun eigen voorkeuren en wat meer met die van de consumenten. Daarmee

worden andere supermarktketens bovendien waarschijnlijk gestimuleerd om ook op

grotere oppervlaktes de concurrentie aan te gaan met Albert Heijn. En dat zorgt

weer voor nieuwe concurrentie in het Zomer- en Kerstrapport.

 

 

Reageer op dit artikel