artikel

Zinloze vergelijking Consumentengids

Formules

Snappen ze het niet of willen ze het niet snappen. Met die vraag blijf je zitten na het lezen van de nieuwe Consumentengids. Supermarktprijzen, bespaar 50 %, meldt de cover. De koperskrant maakt weer eens een scheve vergelijking tussen A-, huis- en C-merken. Opmerkelijk genoeg geven ze het nog toe ook.

Zinloze vergelijking Consumentengids

 

De Consumentengids kocht bij alle formules een boodschappenmandje met 50 alledaagse artikelen in zowel de categorie A-, huis- als C-merken. De misser van de prijsvorsers is dat ze steevast Aldi en Lidl in de verkeerde categorie plaatsen. De prijzen van de harddiscounters worden vergeleken met de C-merken van de supermarkten. Dit is een onjuiste aanname. De prijzen moeten minimaal vergeleken worden met die van de huismerken.

Beste getest

Wie wel eens naar tv-programma’s als Kassa! en Radar kijkt weet dat de producten van Aldi en Lidl regelmatig als beste worden getest. Ook de Consumentengids constateert dit regelmatig. Lidl hield onlangs nog een promotiecampagne voor z’n wasmiddel Formil, omdat deze A-merken als Ariel, Robijn en Persil heeft verslagen. Je kunt medelijden hebben met een Lidl-leverancier wiens product faalt in zo’n test of uitzending. Want die krijgt de volgende dag steevast een boze inkoper op bezoek.

Concurrentieveld

Door de foutieve vergelijking van de Consumentengids vallen Aldi en Lidl duur uit in de categorie C-merken. De discounters moeten hier op Nettorama, Coop, Poiesz en Sanders na het volledige concurrentieveld voor zich laten. Nettorama is de goedkoopste in zowel A-merken als huismerken.

Duurdere variant

Vomar mag zich verheugen als de goedkoopste in de categorie C-merken. De voordeelmarkt heeft het grootste assortiment laagst geprijsde producten, meldt de Consumentengids. Dat is erg plezierig voor de formule die doorgaans weinig media-aandacht krijgt. Indien bij het onderzoek een product niet werd aangetroffen, greep de prijsmeter naar een duurdere variant. Bij een klein aanbod C-merken zak je dan als formule al snel naar beneden in de prijspeiling.

Cola-loze cola

De titel ‘goedkoopste in C-merken’ heeft ook een keerzijde. Deze producten staan doorgaans niet bekend om hun kwaliteit. Afwasmiddel dat niet schuimt, vlekken die niet uit kleren gaan, uiterst dun en fragiel wc-papier, vruchtensap met een vleugje vrucht, toastjes die onder elk beleg breken, cola-loze cola, muffe chips; je moet het je klanten maar willen verkopen.

Geld besparen

De Consumentengids schrijft in een uitleg dat het uitsluitend heeft gekeken naar de prijs en bewust het kwaliteitsverschil niet heeft meegenomen. De prijsvergelijking is bedoeld voor consumenten die geld willen besparen en de genoemde nadelen van C-merken niet onoverkomelijk vinden. Van dat soort klanten zijn er echter niet zoveel. Consumenten voelen een goede prijs/kwaliteit-verhouding feilloos aan, dat is de basis onder het succes van Aldi en Lidl.

 

 

Reageer op dit artikel