artikel

Voorspellen is een kunst

Formules

Voorspellen is een kunst

De toekomst voorspellen is een welhaast onmogelijke klus, zelfs voor mensen die er voor betaald worden. Dat bleek woensdag maar weer eens toen Ahold de cijfers over het derde kwartaal bekend maakte.

Het supermarktconcern meldde vandaag dat in het derde kwartaal de nettowinst van het concern met 22 procent is gestegen tot 238 miljoen euro. Analisten hadden juist gerekend op een winstdaling tot 188 miljoen euro. Het uitzicht in de glazen bol van de marktvorsers was deze keer blijkbaar erg troebel. Wat betreft het bedrijfsresultaat zaten de analisten er een slordige 6 miljoen naast.

Prijsimago

Het is niet de eerste keer en het zal, dat is wél makkelijk te voorspellen, zeker niet de laatste keer zijn dat mensen die niet dagelijks zicht hebben op de cijfers van een bedrijf er vies naast zitten. Zo probeerde professor Peter Leeflang, hoogleraar marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, deze week op het najaarscongres van EFMI Business School aan Tom Heidman (Schuitema) en Harrie Westra (Vomar) te verkopen dat prijsverlagingen alleen succes op korte termijn opleveren. Bij de volgende prijzenoorlog die jongens uit Zaandam gewoon laten schuiven, zo luidt de tip. ‘Een goed prijsimago is onmisbaar voor een supermarktbedrijf’, was het logische antwoord van de bestuursvoorzitter van Schuitema.

Concurrentie

Topman John Rishton van Ahold was de laatste die zich vandaag waagde aan een voorspelling. Hij verwacht dat de concurrentie voor zijn concern in het vierde kwartaal zal toenemen. ‘Consumenten blijven prijsbewust, waarbij ik zelfs een toename van de concurrentie in het vierde kwartaal verwacht en daarom blijven we investeren in de prijzen’, aldus Rishton. Voorspellen is geen kunst wanneer je dagelijks zicht op de cijfers hebt.

Reageer op dit artikel