artikel

Supermarkten gemakkelijk doelwit

Formules

Supermarkten gemakkelijk doelwit

CBL-voorzitter Klaas van den Doel ergert zich aan maatschappelijke organisaties. Dit keer moet Oxfam Novib het ontgelden, omdat die organisatie vindt dat supermarkten geen of in elk geval te weinig duurzame chocolade letters verkopen.

De woede van Van den Doel is begrijpelijk. Het heeft er soms de schijn van dat supermarkten de schuld krijgen van alles wat er fout is in de wereld. Supermarkten zijn een gemakkelijk doelwit geworden. Biggetjes die onverdoofd worden gecastreerd, ander fout vlees dat in supermarkten wordt verkocht, visvangst die niet of onvoldoende duurzaam is, het assortiment biologische producten dat te beperkt is, of, zoals nu, chocoladeletters die niet volgens de regels van fair trade zijn geproduceerd. Gooi het maar op het bordje van supermarkten. Altijd goed.

Vraagtekens

Het is volkomen gerechtvaardigd om vraagtekens te plaatsen bij de houding van ngo’s als Oxfam Novib, Wakker Dier en Greenpeace. Zou Oxfam Novib zich bijvoorbeeld hebben afgevraagd of de hoeveelheid chocolade die op een faire manier wordt geproduceerd wel voldoende is om chocoladeletters van te maken? En kunnen supermarkten biologische producten verkopen in de hoeveelheden die zij wensen? Het antwoord luidt in beide gevallen nee.

Trend

Hoe onrealistisch ook, de aantijgingen van Oxfam Novib passen in een rij. En die aanzwellende rij staat voor een trend. Die dicteert dat er sprake is van een toenemend maatschappelijk bewustzijn. Of supermarkten dat nou leuk vinden of niet: die trend kun je niet negeren. Kruideniers doen er dan ook verstandig aan een duurzaamheidsbeleid te ontwikkelen. Je kunt het ook als volgt formuleren: supermarkten moeten hun klanten laten weten waar zij staan als het gaat om energie, milieu of gezondheidsvraagstukken. Dat is een stuk verstandiger dan frustraties de vrije loop laten.

Reageer op dit artikel