artikel

Haben Sie eine Bonus-karte?

Formules

Ahold ziet in Duitsland en België groeikansen voor dochter Albert Heijn. Het Nederlandse foodlandschap is te klein en bovendien te vol om de Zaanse groeihonger te kunnen stillen. Hebben we het hier over een staaltje blufpoker of heeft AH wel degelijk kans over de grens?

Haben Sie eine Bonus-karte?

 

(Foto: De AH XL in Venlo heeft Duits assortiment voor de vele Duitse klanten die er komen.)

Deze week werd bekend dat Dick Boer zijn kroonprins Sander van der Laan het roer van Albert Heijn in handen geeft. Zelf heeft de baas van Ahold Europa daardoor zijn handen vrij om zich te focussen op groeipotentieel en overnameprooien. Een nieuwe groeimarkt aanboren is voor Albert Heijn geen overbodige luxe. In Nederland zag de marktleider een gezonde autonome groei in een paar kwartalen dalen tot -0,4 procent.

 

Belgen gruwen

In Het Financieele Dagblad van vrijdag windt Ahold er geen doekjes om. Het concern ziet mogelijkheden om het merk AH te introduceren in Duitsland of België. Het wil daarmee het speelveld van de Nederlandse fooddochter vergroten.

Maar past de AH-formule wel bij de Duitsers of Belgen? Bij onze zuiderburen zijn de potentiële AH-klanten de luxe van Delhaize gewend. Die is toch van een andere orde dan wat AH in Nederland biedt. Bij Delhaize denk je aan culinair, bij AH aan kant-en-klaar. Belgen gruwen bijvoorbeeld van voorverpakte vis. Dat wordt daar gepresenteerd op ijs of zelfs nog rondzwemmend in een aquarium. Deze verschillen tussen Nederlandse en Belgische eetcultuur moeten door Zaandam niet worden onderschat.

 

Kostprijs is barrière

Kansen zijn er ook in België. Vooral als Carrefour zijn winkels daar afstoot. Een aantal daarvan is zeker geschikt voor de AH XL-formule. Een grote barrière voor toetreding tot België is het daar geldende verbod op verkoop onder kostprijs. De in Nederland zo succesvolle Hamsterweken worden daardoor wel van hun scherpe randjes ontdaan. Een laag prijspeil is absoluut noodzakelijk om te kunnen concurreren met de Belgische prijsvechter Colruyt en om eventuele culturele vooroordelen tegen ‘den Ollanders’ te doen verdwijnen.

 

Duitse verscultuur

Op de Duitse levensmiddelenmarkt ziet het blauwe potentieel er rooskleuriger uit. Duitsland mag dan een keihard discountland zijn, het kent ook nog altijd een echte verscultuur. Brood en vlees halen de Duitsers bij de speciaalzaak. Voor AH biedt dit de kans om zich te positioneren als scherpgeprijsde verssupermarkt. Vooral in de grote steden. Op het gebied van prijspeil kan het dezelfde huismerk- en A-merktactiek hanteren als in Nederland. Hiermee wist het bedrijf in de afgelopen 6 jaar hard te groeien, tegen de eveneens sterke groei van Aldi en Lidl in.

 

Onderschatten

Het introduceren van een Nationaal merk in een nieuwe markt is een dure operatie. Delhaize ging Albert Heijn in 2003 voor in Duitsland. De Belgen investeerden miljoenen en kwamen uiteindelijk op vier winkels in Aken en Keulen. De operatie draaide keurige omzetten, maar bleef verliesgevend. Vorig jaar ging de stekker uit de Duitse ambities. Onlangs werden ze verkocht aan Rewe. Ook Wal-Mart beet zich stuk op de Duitse disocuntmarkt. Echter de Amerikanen onderschatten de kracht van de Duitse discounters. AH zal dat nooit doen, ze concurreren er al decennia mee.

 

Optie Kaiser’s

Het zou ook kunnen dat Ahold kiest voor een overname in Duitsland. Een mogelijke optie is de formule Kaiser’s van het retailconcern Tengelemann. Deze supermarktketen van 700 winkels weet zich staande te houden in het discountgeweld. Bovendien heeft het moederconcern in Noord-Amerika de keten A&P. Misschien valt er een grote deal te maken, waarna Tengelmann zich met zijn bouwmarkten en kledingwinkels focust op nonfood-retail.

 

Tesco voorkomen

Met de shuffle in de directie en het uitspreken van de groeiambitie zet Ahold zich weer op de Europese retailkaart. Dit was ook hard nodig. Op de beurs presteert het aandeel vergeleken met Europese concurrenten ondermaats. Analisten zien de Nederlandse retailtrots al als overnamekandidaat voor Tesco. De Britten zouden met Ahold hun Amerikaanse groeiplannen kunnen invullen. Het is aan Dick Boer en consorten om dit scenario te voorkomen.

 

 

Reageer op dit artikel