artikel

CBL: veel politiek, weinig maatschappij

Formules

De meeste cervelaat- en leverworsten die in de supermarkt worden verkocht, zitten volgens onderzoek van de Consumentenbond boordevol verzadigd vet. Bovendien zijn ze veel te zout. Hoe kan het dan dat Marc Jansen, directeur consumentenzaken en kwaliteit van het CBL, in Distrifood stelt dat supermarkten geen slechte of ongezonde producten verkopen?

CBL: veel politiek, weinig maatschappij

Volgens Jansen ligt het probleem helemaal bij de consument. ‘Supermarkten verkopen geen slechte of ongezonde producten. Er is wel sprake van goede en slechte voedingspatronen bij de consument’, zei Jansen afgelopen zaterdag in Distrifood. Hiermee ontslaat hij de producenten én de supermarkten – de achterban van het CBL – van elke verantwoordelijkheid. En dat is niet terecht.

Formeel

Wat de kwestie nóg kwalijker maakt, is het feit dat Jansen reageerde op een vraag naar de mening van het CBL over een proef in een aantal Amsterdamse achterstandswijken. Daar gaan supermarkten stunten met groente en fruit (laat de boeren en tuinders het niet horen…) in plaats van met snoep, chips en andere snacks. Hierop reageert Jansen uiterst formeel door zich obligaat te onthouden van commentaar op het prijsbeleid van supermarkten.

Gemiste kans

Een gemiste kans voor het CBL om zich als maatschappelijk bewust te etaleren en publiekelijk de steun uit te spreken voor een goed initiatief dat juist in het voedingspatroon van consumenten gezonde menukeuzes bevordert. Het CBL heeft de mond vol van maatschappelijke stages, maar pleit supermarkten en leveranciers vrij van elke verantwoordelijkheid als het gaat om de relatie tussen volksgezondheid en voedingspatroon. Pure politiek. En weinig maatschappelijk bewust.

Reageer op dit artikel