artikel

Bijeen sluit andere partijen uit

Formules

Vol trots presenteerden Jumbo en C1000 vandaag ‘Bijeen’, de naam van het nieuwe inkoopbolwerk. Door Bijeen vallen echter ook partijen buiten de boot.

Bijeen sluit andere partijen uit

De wereld kan door het huwelijk van Jumbo en C1000 er heel anders uit gaan zien voor The Greenery. Die partij heeft op dit moment aan Super de Boer een grote klant, heeft minder met Jumbo, terwijl C1000 vrijwel niet inkoopt via het veilingbedrijf. Maar hoe zit dat na de onderhandelingen tussen de leverancier en de inkoopcombinatie?

Kwetsbaar

‘The Greenery wordt kwetsbaar. Partijen moeten keuzes maken’, loopt een assortimentsmanager agf van een landelijke formule in het Agrarisch Dagblad al vooruit op de positie van de organisatie aan de onderhandelingstafel. In dezelfde krant zegt directeur Martin Scherpenhuizen van Handelsbedrijf Scherpenhuizen, de huidige leverancier van Jumbo, juist te vertrouwen op een goede afloop. Hij zegt gewend te zijn langs de meetlat gelegd te worden door afnemers. ‘Het is al tien jaar hetzelfde. Bij Superunie en Lidl gebeurt dat ook.’

Alles of niets

Begin 2010 worden de eerste gesprekken gevoerd door de inkooporganisatie en begint het spel van ‘alles of niets’. De naam Bijeen krijgt straks een wrange bijsmaak voor sommigen. Niet iedereen hoort er meer bij. Ook buiten de supermarkten begint het nieuwe jaar met een prijzenoorlog.

Reageer op dit artikel