artikel

SdB dé kans voor Van Eerd

Formules

DOETINCHEM – Met de acquisitie van Super de Boer grijpt Jumbo een uitgelezen kans om het ambitieniveau van de familie Van Eerd te verwezenlijken.

SdB dé kans voor Van Eerd

Het was bekend dat Super de Boer een spilfunctie zou hebben in het consolidatieproces dat op stapel staat. Dat juist Jumbo een bod op SdB uitbrengt, is in eerste aanleg verrassend. Dat effect is er altijd, als een kleine speler een grotere partij wil overnemen.

Ambitie Van Eerd
Bij nader inzien echter, is het bod geenszins een verrassing. Want het is de enige optie voor Jumbo om door te groeien naar het ambitieniveau dat de familie Van Eerd voor ogen staat: een dubbelcijferig marktaandeel en een sterke, landelijk gespreide winkelformule. Met alleen organische groei lukt dit nooit en andere overnamekandidaten zijn te klein.

Vomar
Binnen Superunie blijven en marktaandeel groeien door een combinatie van organische groei en kleine overnames – bijvoorbeeld van Vomar – is té lange termijn, kost veel geld en voorziet niet in de mogelijkheid om aan een kritische succesfactor te voldoen: een huismerkstrategie die marge oplevert.

Huismerk
Super de Boer heeft wél het formaat dat Jumbo gelijk schaalgrootte oplevert. Want daarom draait het. Voor zelfstandige inkoop, maar ook voor de ontwikkeling van een meerlagig huismerk. Dit laatste is onontbeerlijk voor het nieuwe Jumbo dat – als het Superunie verlaat – in eerste instantie minder scherp kw kan inkopen. Het huismerk moet dat margeverlies compenseren en liefst meer dan dat. Want het worden dure tijden voor Jumbo. 

Reageer op dit artikel