artikel

Schuitema profiteert van mood-swing

Formules

Schuitema profiteert van mood-swing

Het is nog niet zo heel lang geleden dat Schuitema en C1000 op een dood spoor zaten. De supermarktformule was één van de grootste slachtoffers van de strategiewijziging bij AH in 2003 en slaagde er maar niet in het juiste medicijn te vinden.

De neergaande spiraal resulteerde in het gedwongen vertrek van topman Bert Roetert en de aanstelling van Tonn van de Laar als interim-manager. Diens belangrijkste taak was het door-voeren van een reorganisatie, wat vaak hetzelfde is als ontslag voor talloze medewerkers en grote onzekerheid.

Bekwame mensen

Zo’n situatie leidt makkelijk tot het vertrek van veel bekwame mensen, die elders een goed heenkomen proberen te zoeken. Winnaars zijn nu eenmaal populairder dan verliezers. Het vinden van opvolgers is dan helemaal een probleem, want wie wil er nu naar een club die in moeilijkheden zit? Een club waar lethargie het van de daadkracht wint en waar het zicht op een heldere koers ontbreekt. Schuitema ging gebukt onder de dictatuur van onduidelijkheid en onzekerheid.

Ommekeer

De komst van CVC als nieuwe eigenaar luidde een ommekeer in. Het private equity fonds is een financieel sterke partij die uit is op waardetoevoeging aan Schuitema en C1000. Zo’n uit-gangspunt trekt altijd avonturiers aan die ditmaal vooral uit Zaandam bleken te komen. Zij zorgden voor het eerste nieuwe elan. De benoeming van Tom Heidman tot directievoorzitter van Schuitema heeft het geloof in de kansen van het bedrijf een extra dimensie gegeven. Heidman staat bekend als een uitstekend foodretailer die bovendien in staat is een team van bekwame mensen om zich heen te formeren.

Reputatie

Die reputatie lijkt hij waar te maken, want vandaag kondigt Schuitema de komst van maar liefst vier nieuwe inkopers in één keer aan. En volgens het supermarktbedrijf gaat het bepaald niet om de minsten in de branche. Onafhankelijk van hun kwaliteiten betekent de komst van Ton Kooi, Erik-Jan Mares, Kees Postma en Peter Veerman vooral dat Schuitema een mood-swing heeft gecreëerd. Het bedrijf is weer populair als werkgever. Misschien is dat wel de belangrijkste winst die de afgelopen maanden is geboekt.

Reageer op dit artikel