artikel

Jumbo zal hoog vliegen of diep vallen

Formules

Albert Heijn vreest de nieuwe concurrentie niet, is de officiële reactie van de marktleider op de overname van Super de Boer door Jumbo. ‘We weten dat de integratie van Super de Boer en de ombouw van de winkels die Jumbo worden, nog heel wat hoofdbrekens zullen kosten’, aldus AH.

Jumbo zal hoog vliegen of diep vallen

Dat is uiteraard waar, maar het is niet voor niets dat Ahold zich openlijk achter het concurrerende bod van Sperwer schaarde. Overname van SdB door Sperwer zou SdB versnipperen over veel meer gegadigden. Het was verdeel-en-heers dat Ahold speelde, maar dit is nu door Jumbo gedwarsboomd. Wat de steun van Ahold aan Sperwer wél heeft opgeleverd, is het feit dat Jumbo uiteindelijk 70 miljoen euro méér moet neertellen dan het aanvankelijke bod van 480 miljoen euro. De lat komt voor Van Eerd hoger, de terugverdientijd wordt langer.

Concurrentiedruk

Maar de uitkomst van een sterk inkoopblok van Schuitema en Jumbo, en twee direct met AH concurrerende formules C1000 en Jumbo die hun naamsbekendheid en klantenkring flink uitbreiden, zet de positie van de marktleider onder druk. ‘We hebben een sterke formule en een bewezen goed business model’, reageert Ahold-woordvoerster Caro Bamforth. ‘Het is niet zo dat we geen concurrentie hebben. Ook in regionale winkelformules zoals Deen of Hoogvliet, die efficiënt opereren hebben we geduchte concurrenten.’

Huismerklijnen

Regionaal sterke spelers die via Superunie inkopen, zijn inderdaad stevige concurrenten voor AH in lokale markten. Maar nu komt er weer stevig weerwerk op nationaal formule-niveau en dat komt de ontwikkeling van de gehele levensmiddelenbranche ten goede. Want grote spelers hebben nu eenmaal meer mogelijkheden om innovatieve huismerklijnen te ontwikkelen. Bovendien houden ze elkaar scherp en kunnen ze het zich niet veroorloven om de formule niet up-to-date te houden.

Industrie

Ook voor de industrie is het goed nieuws. Natuurlijk, de inkoopcondities bij Schuitema worden aangescherpt, maar daar staat tegenover dat Superunie is verzwakt. C1000 en Jumbo zullen meer met huismerken gaan doen, maar daar staat dan weer het voordeel tegenover dat merkartikelfabrikanten niet langer afhankelijk zijn van AH. Voor het welslagen van een introductie vormen C1000 en Jumbo uitstekende alternatieven.

Ombouw

Waar Albert Heijn gelijk in heeft, zijn de hoofdbrekens voor het Jumbo-management. Frits van Eerd kan de komende jaren de Parijs-Dakar rallye wel vergeten. De komende drie jaar is Jumbo druk bezig met de ombouw van de SdB-formule. Er moet veel meer omzet in die winkels worden gedraaid en die moet toch érgens vandaan komen. Het zijn de jaren van erop of eronder, want  Jumbo kan hoog vliegen maar ook diep vallen.

Lees al het nieuws over de overnamestrijd rond Super de Boer in het thematische nieuwsoverzicht.

Reageer op dit artikel