artikel

Het dilemma van de verleiding

Formules

Het dilemma van de verleiding

Slechts 13 procent van de Nederlanders gooit nooit eten weg. Zes op de tien Nederlanders voelt zich schuldig als ze eten weggooit. Bijna vier op de tien Nederlanders laat zich verleiden om meer eten te kopen dan tevoren gepland. Hier ligt een taak voor de levensmiddelenbranche. Maar nemen de foodbedrijven die serieus?

 

Bovenstaande conclusies komen uit onderzoek naar wat Nederlanders van voedsel weten, hoe ze ermee omgaan en wat ze weten over voedselproblematiek en ontwikkelingshulp. Het onderzoek is uitgevoerd door Ruigrok/Netpanel in opdracht van Unilever Food Solutions.

Aanleiding is de Nationale Soepdag die vandaag plaatsvindt. Unilever organiseert deze in het kader van de Wereldvoedseldag van de Verenigde Naties. In 2500 bedrijfsrestaurants, horecalocaties en zorginstellingen kunnen mensen een gratis kom soep krijgen in ruil voor een eenmalige donatie. Voor elke gedoneerde 20 eurocent krijgt een kind in de derde wereld een schoolmaaltijd.

Het onderzoek wijst uit dat het weggooien van eten een belangrijke oorzaak is voor het wereldvoedselprobleem. Dan is de vraag of de verleidingsindustrie die de foodsector is, ook niet haar verantwoordelijkheid moet nemen. Zeker gezien het feit dat 38 procent van de Nederlanders zich laat verleiden om meer eten te kopen dan tevoren gepland.

Daar waar handel en industrie voortdurend gericht zijn op het maximaliseren van de omzet, is het moeilijk voorstelbaar dat de levensmiddelenbranche nu opeens een rem gaat zetten op omzetoptimalisatie. Maar hoe is dit te rijmen met maatschappelijk verantwoord ondernemen, waar vele bedrijven tegenwoordig de mond vol van hebben? Dat is het dilemma van de verleiding waarvoor zowel handel als industrie zich gesteld zien.

Zolang dit dilemma niet kan worden opgelost, is actief deelnemen aan een prima initiatief als de Nationale Soepdag een goede keuze. Dit is in lijn met de houding van de meeste Nederlanders. Want uit het onderzoek blijkt dat geld geven aan goede doelen als beste middel wordt gezien om een bijdrage te leveren aan de voedselproblematiek.

Vandaar hierbij de oproep aan handel en industrie om een percentage van de meeromzet uit het verleidingsspel op de supermarktvloer rechtstreeks ten goede te laten komen van het World Food Programme van de Verenigde Naties. De kinderen in de derde wereld zijn ermee geholpen en het helpt tegen het schuldgevoel als er weer eens voedsel in de afvalbak verdwijnt.

Reageer op dit artikel