artikel

Frits van Eerd start belangrijkste race

Formules

VEGHEL – De deal tussen Jumbo en Super de Boer maakt van Frits van Eerd één van de koningen in het Nederlandse supermarktlandschap. Met de enorme groei van het familiebedrijf waarvan hij aan het stuur zit, komt ook een karrenvracht aan verantwoordelijkheid kijken. Distrifood schetst het profiel van een in meerdere opzichten snelle ondernemer.

Frits van Eerd start belangrijkste race

Nu Jumbo Super de Boer overneemt, wordt de Brabantse supermarktketen in één klap een grote speler in de branche. Jumbo krijgt dankzij de acquisitie een marktaandeel van circa 12 procent en is daarmee de op twee na grootste supermarktketen in Nederland. Albert Heijn is met een marktaandeel van 32 procent nog ver uit zicht, maar de afstand tot de nummer twee (Schuitema) is minder dan een procent.

Home

Jumbo wordt geleid door Frits van Eerd, zijn zus Colette Cloosterman-Van Eerd en de financiële man Ton van Veen. Frits is de aanvoerder van dit trio. Op de achtergrond speelt vader Carel van Eerd nog steeds een belangrijke rol. Hij bemoeit zich weliswaar niet meer met de dagelijkse gang van zaken, maar waakt als een pater familias over het bedrijf dat hij groot maakte. Het is onwaarschijnlijk dat er op het hoofdkantoor van Jumbo in Veghel iets wordt besloten waarvan Carel niet op de hoogte is.

Sprong voorwaarts

Om de grote sprong voorwaarts te kunnen maken, heeft Jumbo de Raad van Commissarissen vorig jaar aanzienlijk versterkt. Zwaargewichten als Wilco Jiskoot (ex ABN/Amro), Antony Burgmans (ex-Unilever) en Harry Bruijniks (ex-AH en Laurus) controleren èn souffleren de directie. De deal met Casino en Super de Boer draagt nadrukkelijk ook een stempel van de RvC.

Autosport

Wie is Frits van Eerd? Hij is de enige zoon van Carel van Eerd. Omdat de familie hangt aan de status van familiebedrijf, was Frits de eerste gegadigde om de onderneming voort te zetten. Frits houdt van hard vooruit gaan getuige zijn liefde voor de autosport. Frits rijdt als hij de kans krijgt graag autorally’s. Vorig jaar nam hij bijvoorbeeld deel aan de Central Europe Rally (helaas uitgevallen in de zesde etappe) en begin dit jaar aan Dakar in Zuid-Amerika.

Nova

In de garage van Frits staat een groot aantal race-auto’s, zoals ooit bleek toen Nova een portret van de familie maakte. Hoewel die onthulling publicitair misschien niet handig was – de garage was het toneel van de rijkdom van de familie – is het hem nooit nagedragen. Frits kwam gewoon eerlijk uit voor zijn hobby.

Carnaval

Hij heeft nog wel meer hobby’s die hem in de schijnwerpers brengen. Frits heeft al twee carnavalskrakers op zijn naam staan en was ook ooit Prins Carnaval van Veghel (Kuussegat). Hij heeft dus wel gevoel voor publiciteit en dat geldt ook voor Jumbo. De keten is er de laatste jaren als geen ander in geslaagd sympathie te kweken. Jumbo was het kleine duimpje dat met veel bravoure de handschoen tegen de gevestigde orde (lees Albert Heijn ) durfde op te pakken.

Cruciale vraag

In zijn zakenleven wacht hem nu de belangrijkste grand prix van zijn leven. De cruciale vraag de komende jaren is of Van Eerd in huis heeft wat nodig is om de ombouw van het concern in goede banen te leiden zonder al te veel pitstops. Zijn motor heeft in elk geval sinds eind vorige eeuw, in 1998 debuteerde hij als general manager Jumbo in het topmanagement van het familiebedrijf, warm kunnen draaien.

Zakeninstinct

Mensen die hem kennen, zeggen dat Frits zichzelf en zijn zakeninstinct in die periode enorm heeft ontwikkeld. Dat zal hij ook nodig hebben, want de race naar de finish telt voor Jumbo talloze haarspeldbochten. Het bedrijf heeft erg veel geld voor de renstal van Super de Boer op tafel gelegd en moet dat op weg naar de finish terugverdienen. Minstens zo belangrijk is dat Jumbo zich nu niet langer meer tegen het establishment in de foodbranche kan afzetten. Simpelweg omdat zij nu zelf tot de gevestigde orde behoren.

Zelfvertrouwen

Aan één ding ontbreekt het Frits niet; zelfvertrouwen. Hij barst ervan en koerst op eigen kracht. Ooit zei hij daarover in het blad Foodmagazine. ‘Concurrentie interesseert me niet zo. Ik vergelijk ook niet. Als je jezelf vergelijkt met een ander weet je het altijd zo te draaien dat je er zelf redelijk uitkomt. Daarmee sus je jezelf in slaap.’ En dat is geen goed idee als je achter het stuur zit.

Reageer op dit artikel