artikel

Als het aan Albert Heijn ligt…

Formules

Als het aan Albert Heijn ligt…

Albert Heijn houdt zich afzijdig in de overnamestrijd rond Super de Boer. De marktleider heeft geen belang bij de laatste resten van het voormalige Laurus. Toch zal AH wel een nadrukkelijke voorkeur hebben voor de koper van het bedrijf.

Ahold en Albert Heijn waren er vorige week als de kippen bij om publiekelijk te melden dat ze geen interesse hebben in Super de Boer. Hooguit vijftig winkels zouden bij AH passen, te weinig om een bod serieus te overwegen. Daarmee zijn de bedrijven opmerkelijk open, omdat dit type concerns vaak opzettelijk vaag blijft over de strategie. Het idee hierachter is vaak dat wie zijn kaarten tegen de borst houdt, andere partijen kan verleiden om een hoger bod te doen.

Verbazing over Jumbo

Albert Heijn zal met verbazing en toch ook enige onvrede aankijken tegen het bod van Jumbo op Super de Boer. Op basis van diverse afspraken en concurrentieverhoudingen zal AH waarschijnlijk liever zien dat Schuitema en Sperwer met Super de Boer aan de haal gaan. De Jumbo-formule staat van de drie kopende partijen namelijk het sterkst op de kaart. Het Veghelse bedrijf zou met de aankoop van SdB ineens een grote landelijke concurrent worden. Een gemiddelde Jumbo draait circa 236.000 euro per week, terwijl C1000 noteerde in 2008 een weekomzet van 189.000 euro. Super de Boer en Plus sluiten de rij met 127.000 en 131.000 euro omzet per week. Nu zitten er verschillen in de gemiddelde vvo’s, maar Albert Heijn heeft lokaal zeker meer te duchten van een nieuwe Jumbo dan van welke van de andere drie ondernemersformules ook.

Vinger in consolidatiepap

Een niet minder belangrijke reden voor AH om tegenstander te zijn van Jumbo’s bod is de zeggenschap die Ahold nog steeds heeft bij Schuitema. Daardoor heeft Albert Heijn nog altijd een stevige vinger in de consolidatiepap. Als Schuitema fuseert met SdB en Plus, kan Albert Heijn tot maximaal 36 winkels tegemoet zien. Ook kan het zich inhoudelijk bemoeien met de fusiegesprekken, omdat Schuitema majeure besluiten nog altijd moet voorleggen aan het voormalige moederbedrijf. Die zeggenschap geldt overigens niet bij Super de Boer. Een fusie tussen SdB en Schuitema kan Ahold niet blokkeren. Het kan Sperwer echter wel buitenspel zetten. Maar of Ahold daarvan gebruik van zal willen maken is sterk de vraag. Het zou Jumbo er namelijk nadrukkelijk mee in de kaart kunnen spelen.

Reageer op dit artikel